Film: Harry Potter en de Vuurbeker

De nieuwe Harry Potter-film is vanaf vandaag te zien in de bioscoop. Lang van tevoren is de verfilming van het vierde Potter-boek aangekondigd en de film heeft in Groot-Brittannië in zijn eerste week een recordbedrag opgebracht. Harry Potter is hot! Maar voldoet de film aan de hooggespannen verwachtingen of is de rek er ondertussen al ver uit?

Harry Potter en de Vuurbeker speelt zich af in het vierde jaar dat Harry op Zweinstein zit. Op school wordt het Toverschool Toernooi georganiseerd en Harry wordt uitverkoren om mee te doen. Samen met studenten van twee andere Europese toverscholen moet hij drie opdrachten vervullen. Degene die deze opdrachten het beste uitvoert, is de winnaar van het Toverschool Toernooi.

Terwijl Harry zich door de opdrachten van het toernooi heen worstelt, daarbij geholpen door zijn nieuwe leraar en schouwer Dwaaloog Dolleman, duikt zijn aartsvijand Voldemort plotseling weer op. En alsof dat nog niet genoeg is, moet Harry ook nog een date vinden voor het kerstbal dat gehouden wordt op Zweinstein.

De 2,5 uur durende film volgt grotendeels het verhaal van het boek. Natuurlijk zijn er hier en daar wat verschillen tussen de twee te ontdekken, maar dit zijn alleen kleine details. De acteurs zijn ook allemaal dezelfden als in de vorige drie delen. Het is leuk om te zien hoe Ron, Hermelien, Draco en natuurlijk Harry zelf veranderen. En voor degenen die denken dat Harry Potter en de Vuurbeker niet interessant is omdat ze het boek hebben gelezen en dus het verhaal al kennen; er is genoeg te zien. Alleen al het aanschouwen van Voldemort -eindelijk!- is de moeite waard om voor naar de bios te komen.

Zodra de film begon, zat ik helemaal in het verhaal. Mede dankzij het goede acteren van de spelers en de mooie muziek kwam ik pas weer terug in de niet-zo-magische bioscoopzaal toen de aftiteling al lang en breed afgelopen was. Vanwege het kerstbal krijgt de film een beetje een feestdagen-sfeertje en dit maakt Harry Potter en de Vuurbeker extra geschikt om gezellig te gaan bekijken in de donkere decembermaand. Maar ook als december voorbij is en we begonnen zijn aan het nieuwe jaar, is Harry Potter en de Vuurbeker zeker een aanrader!

Foto's in deze review:
© 2005 Warner Bros. Ent.
Harry Potter Publishing Rights © J.K.R.