Post Malone laat spierballen zien in uitverkochte Ziggo Dome

Je bent 23 en kent beide kanten van succes: de glorie, maar ook het onverbiddelijk kapotgemaakt worden. Het is het leven van Austin Richard Post, inmiddels bij een miljoenenpubliek bekend als Post Malone. In Amsterdam kan de rapper tweemaal zijn verhaal kwijt in een uitverkocht Ziggo Dome en dat doet hij door te balanceren tussen de clichés van de rockwereld en die van de hiphopwereld. Iets dat wonderbaarlijk genoeg nog werkt ook.

Op het podium, dat bestaat uit een catwalk aangekleed door twee immens grote videoschermen, is geen band te bekennen. De muziek komt vanavond voornamelijk uit de mix en het is aan 'Posty' zelf om met zijn stemgeluid het publiek te imponeren. Dat lukt tijdens de meeste nummers opmerkelijk goed. Hoewel er geen enkele artiest aanwezig is waarmee op de albums de samenwerking is aangegaan, weet hij het in zijn eentje prima te redden. Het begin van 'Broken Whiskey Glass' bestaat uit veel opstijgende rook uit de catwalk en een aardige lichtshow. Wanneer er dan een knal klinkt en er door het publiek is vastgesteld dat het maar vuurwerk is, kan er begonnen worden met de show en is de schrik snel afgeschud.

Malone gaat als een malle door de setlist en voordat je het doorhebt is het al tijd voor een van de grootste hits, een nummer met bijna 800 miljoen streams: 'Better Now'. Het risico van zo'n nummer zo vroeg in de show smijten is dat het publiek dan absoluut nog niet op het hoogtepunt is. Door vanavond drie voorprogramma's in te plannen is er overigens wel voor gezorgd dat dat gevaar niet aanwezig is. Aan energie is er bij Malone zelf totaal geen gebrek, want tijdens 'Blame It On Me' laat hij zien dat hij ook een aardige grunt in huis heeft. Zonder aan te geven dat het moet, worden er moshpits gevormd tijdens 'I Fall Apart'.

Nummers als 'Sugar Wraith' en 'Candy Paint' liggen fijn in het gehoor, maar dat is vooral te danken aan het feit dat Malone dat Malone ze bijna precies zo brengt als op de plaat. Het in december uitgebrachte 'Wow.', dat ook binnen no-time viral ging, wordt ingeleid door de nederige mededeling dat het de laatst uitgebrachte plaat is en de woorden misschien nog niet zo goed in zijn hoofd zitten. Onzin natuurlijk, en het werkt allemaal prima. Het is diezelfde nederigheid die overheerst tijdens de show en dat maakt het nou juist oprecht. Het komt ook weer terug in hoe het intermezzo op de gitaar in de vorm van 'Stay' wordt ingeleid: "Dit is misschien een goed moment om te gaan plassen, dit vinden mensen vaak het saaiste stuk van de show."

Wat wel enigszins vreemd is, is dat Malone met geen woord rept over de situatie rondom 21 Savage, de rapper die mogelijk uit Amerika gezet wordt vanwege het ontbreken van een geldig visum. Samen met die rapper maakte hij 'Rockstar', het nummer dat hem bombardeerde tot superster. Inmiddels tikt het nummer nog net niet de 1,5 miljard streams aan en is de video bijna 500 miljoen keer bekeken op YouTube. Misschien is het een bewuste keuze van Richard om zich niet te mengen in de situatie, maar het blijkt opmerkelijk.

Een voorspelbare component die wordt overgeslagen is de toegift. De fans worden getrakteerd op een energieke opstapeling van 'Sunflower', een nummer dat bij iedereen bekend is doordat het vaak langskomt op de radio, maar ook omdat het te horen is in de uiterst succesvolle film Spider-Man: Into The Spider-Verse.

Daarop volgt wel degelijk een cliché, namelijk het kapotgooien van de gitaar waarop hij zojuist 'Stay' speelde; voor de fans overigens een vast ritueel dat in elke Post Malone-show zit. Er wordt afgesloten met een andere miljarden-klapper, het aanstekelijke 'Congratulations'. Malone leidt dit wel in met een verhaal waarin de boodschap duidelijk is: doe wat je wil en laat niemand anders je wijsmaken dat het onmogelijk is. Nóg een cliché, maar ze lijken allemaal hun doel te bereiken vanavond. En dat is toch best knap voor een 23-jarige rapper uit New York.