Senran Kagura 2: Deep Crimson

De grootste wijziging is de mogelijkheid van pair battles in veel van de missies. Je kunt niet één, maar wel liefst twee paar borsten doen schudden op één scherm. Je kunt combo's met beide meiden mixen, zodat je nog hogere aantallen haalt. Je bestuurt maar een personage tegelijkertijd, de andere wordt bestuurd door de AI. Je kunt met beide meiden hun eigen Ninja Attacks gebruiken of nog beter, je combineert ze tot een ultieme ninja art. Deze kost beide vechters wel twee scrolls, maar dan krijg je ook een trio waar je u tegen zegt. Als iemand in Frantic mode is dan wordt deze wel uitgezet, want stel je voor dat je onbeperkt gecombineerde Ninja Attacks kunt maken voor korte tijd, dat zou te makkelijk worden.

Senran Kagura 2

Mocht een van de dames verslagen worden, dan ligt deze op de grond en kun je haar met de tweede personage reviven. Elke keer krijg je wel minder levenspunten terug, dus uiteindelijk wordt het wel erg oppassen omdat de ongelukkige vechtbazin steeds sneller verslagen wordt. Je zult dus vaker van personage moeten wisselen om te zorgen dat geen van beide echt in de problemen komt. Zijn beide dames verslagen, dan is het game over en mag je opnieuw beginnen. Haal je het wel, dan wordt het level vrijgespeeld voor alle personages, zodat je onbeperkt dat level met iedereen kunt uitproberen. Opvallend is dat dit keer geen score per personage bij een level gegeven wordt. In Senran Kagura: Burst moest je met elke personage een level S-Ranken, maar nu maakt dat in Senran Kagura 2: Deep Crimson niet uit, er is maar één score. Jammer, want dat zorgde voor de drang om die missie met iedereen perfect uit te spelen. Die drang heb ik nu veel minder.

Naast de verhaalmodus en trainingsmissies zijn er nog twee modi te vinden in Senran Kagura 2: Deep Crimson. De eerste 'special missions' waarbij je in een arena gezet wordt waarin je bijvoorbeeld alleen maar met sprong of dash-aanvallen mag aanvallen om schade te doen. Maar zo is er ook een speciale missie waarin je 60 seconden in de lucht moet blijven zonder de grond maar eenmaal aan te raken. Het enige onduidelijke aan deze missies is dat sommige op slot staan als je net begint. Zo zijn er een stuk of vijf missies die Yoma's Hunt heten die je in het begin niet kunt selecteren. Er wordt alleen niet aangegeven wat je er voor moet doen om ze wel te kunnen doen.

Senran Kagura 2

De tweede modus is Yoma's Nest. Hierin kom je in een soort pyramide overview met vakjes. Je begint bovenaan en moet daarna een pad kiezen naar beneden toe, met elke laag komt er weer een vakje in de lengte bij. Achter elk vakje schuilt een missie. Speel je deze uit, dan mag je door naar de volgende laag en natuurlijk is elke laag weer net even wat lastiger. Pas als je verslagen bent zie je wat je vrij hebt gespeeld, maar meestal zijn het cosmetische veranderingen als wapens of kleding, die dus geen enkele voordeel hebben voor een personage. Het gaat hier puur om de uitdaging om veertien lagen vrij te spelen en eigenlijk ook elk vakje. En ja, ook deze zijn te S-ranken.

De levels in Senran Kagura 2: Deep Crimson die met twee personen te spelen zijn (in de verhaalmodus en Yoma's Nest) zijn in co-op te spelen. Lokaal en online worden spelers bij elkaar gezet om te spelen. Het is alleen niet erg druk, dus het is waarschijnlijk alleen nuttig als je een medespeler kent. Je opent een room met daarin filters zoals gewenste level van de medespeler en welke missie je wil doen. Daarna is het wachten of je zoekt zelf naar een beschikbare medespeler die het al voor je gemaakt heeft. Tijdens het vechten is er geen voice-chat om elkaar aanwijzingen te geven. Ook geen oplossing zoals bij Zelda Triforce Heroes, door op icoontjes op de touchscreen te drukken, dus communicatie is er amper. Online spelen voelt dan ook een erg eenzaam, ondanks je tweede menselijke speler waarmee je niet kunt communiceren.

Een van de verbeterpunten die de maker in Senran Kagura 2: Deep Crimson heeft doorgevoerd zijn de "improved breast physics.” Deze zijn vooral te zien in de cutscenes maar ook in de nog uitgebreidere kleedkamer. In deze kleedkamer kun je een of twee dames aankleden, een pose laten aannemen, hun gezichtsuitdrukking aanpassen, de camera naar alle hoeken en gaten sturen en natuurlijk een foto maken. Of je die wil tweeten naar je volgers is maar de vraag. Maar er zijn veel andere kleine punten die naast de overduidelijke twee grote punten aangepakt zijn. Dit keer is er een hele encyclopedie met ook de tegenstanders erin, meer statistieken dan in Google Analytics en galerijen met meer artwork, audio en video. En om de schaamte helemaal voorbij te zijn: kom je iemand tegen die het spel ook heeft en Streetpass aan heeft, dan krijg je exclusieve panties die je in de kleedkamer weer kunt gebruiken. Het is eens wat anders dan een Streetpass-puzzelstukje.

Senran Kagura 2: Deep Crimson heeft meer content, meer variatie in het vechten en combo’s, meer unlockables en meer tiet dan het eerste deel. Het verbetert bijna alle punten van de voorganger. Alleen lijken de levels zelf wat kleiner maar er zijn er wel meer en deze hebben meer variatie, dus dat compenseert. Online multiplayer is op zich een leuk idee, maar de game valt in een niche, dus of je over een paar maanden nog iemand gaat vinden is maar de vraag. Het is dan ook jammer dat je niet kunt communiceren tijdens het vechten, het blijft toch een eenzame bedoening. Ik denk dan ook dat het even duurt voordat ik mijn panty-collectie compleet heb met Streetpass, maar de aanhouder wint. Ondertussen heb ik weer uitstekend vermaak in de trein, ook als mensen je een beetje vreemd aankijken als ze even op mijn scherm gestaard hebben.

• Twee hele grote met verbeterde physics
  • Meer content, meer gameplay, meer panties
  • Co-op multiplayer