Battlefield Hardline

Multiplayer

De multiplayer draait om de strijd tussen twee factions, de politie in de vorm van een SWAT-team en een groep criminelen. De game neemt hiermee afstand van de traditionele oorlogsvoering uit vorige delen. Net zoals in andere Battlefield-games spelen voertuigen nog steeds een grote rol. Hoewel je geen toegang meer hebt tot fighter jets of tanks, heb je nu voertuigen als APC's (Armoured Personnel Carrier), helikopters en politievoertuigen zoals politiemotoren en squad cars. De multiplayer van Hardline voelt in veel opzichten vertrouwd. Er zijn in totaal acht gamemodi, waarvan vijf uniek zijn voor de Battlefield-franchise, te weten Heist, Blood Money, Hotwire, Crosshair en Rescue.

In Heist is het de bedoeling dat het team criminelen kluizen of geldtransporten kraakt en er met de buit vandoor gaat. Als politieteam moet je dit voorkomen. Teamwork is hierbij zeer belangrijk, zo moeten de 'carriers' beschermd worden totdat de gestolen buit netjes afgeleverd is. Wanneer een carrier wordt gedood, blijft de buit op die plek liggen. Dit kan vervolgens door beide teams opgepakt worden. Zowel het stelen van de buit als het wegbrengen ervan kost tijd en zal de aandacht van het andere team trekken. Het is als agent bijvoorbeeld ook mogelijk om te campen bij het afhaalpunt en met behulp van gadgets als laser trip mines of timed demo charges de boel voor het andere team te verzieken. Het speelt wel leuk, maar distantieert zich te weinig. Het inbreken in een kluis duurt slechts enkele seconden en daarna is het gewoon weer als vanouds rennen voor je leven terwijl je onder vuur ligt, oftewel Capture the Flag.

Blood Money lijkt best veel op Heist, alleen nu is het de taak aan zowel de politie als de criminelen om geld/goederen op te pikken van een centrale plek en dit vervolgens naar hun eigen kluis terug te brengen. Zoals je je kunt voorstellen is het geld-verzamelpunt een bron van chaos en bloedvergieten. Beide teams willen immers deze locatie beheersen. Naast het ophalen van geld van de centrale stash, is het ook nog mogelijk om de kluis van je tegenstander te overvallen. Het komt er op neer dat je als team in feite twee hoofdtaken hebt; het verdedigen van je eigen kluis en het ophalen van cash. Je kunt dus het beste je team opdelen in twee groepen. De aangename chaos, waar Hardline toch wel mee scoort, is in deze modus misschien wel het meest aanwezig.

Hotwire is een andere, lekker hectische modus. Hierin is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk een van de gemarkeerde voertuigen pakt en hier in blijft rijden. Het is in feite de mobiele equivalent van Conquest. Je moet op snelheid blijven om punten te verdienen; dit is tevens een hele eenvoudige manier om snel geld te verdienen. Zo lang je "hotwired" stroomt er geld binnen. Het toffe in deze mode zijn vooral de achtervolgingen. Terwijl je over de map rondjes aan het rijden bent, zullen tegenstanders je op de hielen zitten. Het is dan ook verstandig om je te laten vergezellen door enkele handlangers die achtervolgers uit kunnen schakelen. Problematisch is wel dat je de routes op de map goed moet kennen omdat je anders riskeert het missiegebied te verlaten, de wegen leiden je namelijk gewoon 'uit' het level.

Rescue en Crosshair zijn modi waarin je maar één leven hebt, dus is voorzichtigheid geboden. Het verdedigen van gijzelaars in een enorme mansion is wel tof, maar het leent zich wat minder voor een roekeloze 'jump-into-action'-benadering. Samen met rescue, waarin je zonder voertuigen een veredelde deathmatch van vier tegen vijf speelt - vier politieagenten en één VIP - doen deze gamemodi haast nostalgisch aan voor mij als Counter-Strike-veteraan. Toch haal ik veruit de meeste plezier uit het reeds bekende Conquest. Misschien omdat deze het meest vertrouwd aanvoelt, maar het lijkt alsof de game hiervoor gemaakt is.

Wat wel duidelijk is is dat geld een grote rol speelt. Niet alleen voor het thematische aspect, maar het upgradesysteem is nu ook gebaseerd op harde valuta. Niet langer speel je wapens en gadgets vrij door te levelen, je zal ze nu zelf moeten aanschaffen met je zuurverdiende poen. Best verfrissend eigenlijk, je kunt zelf kiezen voor welke uitrusting je spaart. Vervolgens kun je natuurlijk weer per (vertrouwde) class verschillende loadouts configureren zodat je snel de right man for the job kunt uitkiezen. Ook interessant zijn de Reputation class perks, die je kunt verdienen door consistent (goed) te spelen. In plaats van het simpel equippen van boosts zoals snellere reload, kun je deze iedere ronde opnieuw verdienen door goed te presteren.

Wat Hardline ontzettend goed doet, is het levelontwerp. Het aantal maps is behoorlijk schaars, maar ze zitten zo vindingrijk in elkaar dat drie verschillende gamemodi op dezelfde map drie totaal verschillende ervaringen geeft. Een potje Conquest op een map waar je eerder nog een money stash aan het verdedigen was, vraagt om een compleet andere benadering. Hierdoor leer je de maps ook beter kennen omdat je op andere zaken let, zoals het creëren van je eigen vantage points met behulp van een grappling hook - één van de vele ideale gadgets om het transport over de map een stuk dynamischer te maken - welke ook door je teamgenoten gebruikt kunnen worden. Doordat levels wat kleiner zijn, ben je ook veel sneller aan de frontlinies. In de meeste modi zitten de spawn points redelijk geplaatst, op Team Deatchmatch na. In TDM kun je rustig gespawned worden midden in een groep van vijf vijanden. TDM is eigenlijk ook heel weinig aan in Hardline; iedereen rent als een kip zonder kop wat in het rond te schieten.

Over de netcode wordt weer veel geklaagd. Ik heb zelf weinig problemen gemerkt in de verbinding, hoewel af en toe tegenstanders wat door het level heen hakkelden. Het vervelendste daaraan is dat laggy spelers in het voordeel zijn. Regelmatig maakte ik mee dat op het moment dat ik een vijand zag, deze binnen twee frames opeens tien meter verderop stond en met één schot, althans zo klinkt het dan, mij omver maaide. Wat in werkelijkheid gebeurt is dat deze persoon aan het sprayen was, maar door de lag geschiedt de impact van alle kogels in één seconde, met de dood als gevolg. Erg irritant. Echter valt er verder weinig aan te merken op de verbinding en stabiliteit tijdens mijn gamesessies. Ik heb niet één disconnect gehad en het wachten op een sessie heeft nooit langer dan een halve minuut geduurd. Hoewel dat eigenlijk vanzelfsprekend behoort te zijn, met de drama's in het achterhoofd die zich voltrokken ten tijde van de release van Battlefield 4 is het toch noemenswaardig hoe soepeltjes Hardline zich sinds dag één weet te manifesteren.

Battlefield Hardline weet op een vermakelijke manier zichzelf opnieuw uit te vinden en het Battlefield-concept nieuw leven in te blazen. Hoewel mijn voorkeur met Battlefield ligt bij grootschalige veldslagen in millitaire setting, werd ik aangenaam verrast door hoe Visceral het heeft aangepakt. Gamesessies zijn korter en intenser en met modi als Blood Money en Hotwire heb je genoeg om je vele uren te vermaken. Toch overtuigt de game uiteindelijk niet genoeg; het voelt als Battlefield 4 waarbij het inlevert op content en gameplay, terwijl het er niet genoeg voor teruggeeft. Het is meer dan een mod, maar gevoelsmatig verdient Hardline het predicaat volwaardige Battlefield-game ook niet.

• Snelheid
  • Gamemodi
  • Maps