CD: Avant La Lettre - In My Time

"I'll sing my song alone, in the comfort of my home" zingt Laurens Radstake in het nummer 'Barricades' van de nieuwe plaat van Avant La Lettre. Toch zal hij eraan moeten wennen om vaker in zalen op een podium gevraagd te worden en de veilige thuishaven vaarwel te zeggen. Avant La Lettre levert in twee jaar tijd twee platen af. Door een goed ontvangen debuut zit de band in de lift en zet de stijgende lijn met dit album, In My Time, voort. Na het debuut is de samenstelling van de Amsterdamse band wat veranderd en blijven zanger/gitarist Laurens Radstake, drummer Titus Zeldenrust en toetsenist/gitarist en producer Martin Beuker over uit het as van de eerdere bezetting. Het kwartet sloeg hiermee ook een nieuwe weg in en kwam via deze route met een interessante indiepopplaat van eigen bodem op de proppen.

Die eigen bodem lijkt wel wat Britse klei te bevatten aangezien er behoorlijk wat Britpop-invloeden te ontdekken zijn op het album. Zo trapt de band af met uptempo rammelpop in 'Mirrors': frisse, catchy gitaarpop, maar met melancholieke ondertoon. Na deze veelbelovende start gaat het tempo aanzienlijk omlaag in 'Smoke Screen', maar steekt de donkere sfeer wel weer de kop op. Fijne blazerspartijen accentueren de donkere en deinende eighties-invloeden. 'Postmodernity' gooit het roer dan weer om en zijn er parallellen met het Britse Hard-Fi te ontdekken. Melodieuze en pakkende muzieklijnen gloreren, ook hier staat de trompet in het spotlicht en voegt net die extra schwung aan het geheel toe. Om geheel in stijl te blijven wordt hierna weer een traag en melancholiek nummer gepresenteerd: 'Hold On'. De track heeft qua opbouw soms even iets weg van een dEUS-hersenspinsel. Treurige liefdesperikelen komen vervolgens aan bod in 'Heart Beat', dat start met een traag intro en waar vervolgens het gaspedaal op wordt ingetrapt.

Avant La Lettre zorgt voor een fijne, volwassen popplaat die vol zit met mooie details en pakkende melodietjes. Niet alleen de blazers voegen veel toe, maar ook de jaren tachtig-synthesizers en soms Oosterse invloeden doen hun werk. Luister maar eens hoe op 'Barricades' de Moke-achtige Britpop wordt aangevuld door deze invloeden en het geheel behoorlijk verdiepen. Nederland is weer een band rijker die de komende zomer op festivals en in zalen voor veel lekkere momenten kan zorgen.