Silent Hill: Book of Memories

Silent Hill is een serie die bekend staat om zijn donkere gangen en zijn angstaanjagende momenten. Nadat de serie al bijna alle platformen heeft gezien is het nu de beurt aan PlayStation Vita. Met Silent Hill: Book of Memories kun je de horror en de angst nu overal mee naar toe nemen.

Voor de hardcore fans is Silent Hill: Book of Memories even wennen. Het heeft namelijk vrij weinig te maken met de setting die we van de eerdere delen kennen. Er zijn wel wat referenties aan de zijlijn, maar het is toch echt wel een Silent Hill-spel dat op zichzelf staat. Mogelijk dat de serie gaat proberen om een nieuw publiek aan te boren, maar dat zal in de toekomst moeten blijken.

Je begint het spel met het customizen van je eigen personage. Je kunt bijna alles aanpassen tot aan de naam toe. Daarna zie je hoe jouw personage op zijn of haar verjaardag van een postbode een pakketje bezorgd krijgt vanuit Silent Hill. In dit pakket zit een dik boek waarin alle herinneringen van jouw personage staan opgeschreven tot op het moment dat de postbode voor de deur staat. Bij wijze van grap verandert de hoofdpersoon iets aan de opgeschreven herinneringen. Daarna valt hij of zij in slaap en belandt in een schaduwwereld waar het avontuur van start gaat.

Na een prima start blijft het spel hier een beetje hangen. Het spel heeft een top-downcamerastandpunt en ziet er uit als een spel dat ik in mijn jeugd speelde. Als je kunt rekenen en je weet dat ik uit de jaren 70 kom, weet je dus al snel dat dat al een tijdje terug is. Het geheel speelt een beetje weg als een dungeon crawler van de hand van een beginnend gameontwikkelaar. De spelwereld is onderverdeeld in zones. Deze zones bestaan uit verschillende kamers die verbonden worden door een soort loopplank. In elke kamer vind je iets speciaals. Meestal monsters die je in een vrij basale hack-en-slashstijl moet doden.

Verder zijn er wapens te vinden in de meeste kamers. Deze variëren van houten planken en honkbalknuppels tot hakmessen en pistolen. Deze gaan overigens na verloop van tijd verloren waardoor je weer op zoek moet naar nieuwe wapens. Ook kun je hier en daar in het spel speciale hulpmiddelen vinden. Medical kits om je gezondheid weer op peil te brengen, moersleutels om je wapens te repareren en munitie voor je pistool. Tot slot kun je gedurende de levels memory residu verzamelen. Dit ligt door de hele spelwereld heen. Je kunt het gebruiken om spullen te kopen in de winkelkamer, waarvan elke zone er één heeft.

Tijdens elke zone moet je ook een aantal puzzelstukken vinden. Deze heb je namelijk nodig aan het eind van het level. Je kunt alleen door naar de volgende zone als je aan het eind een puzzel oplost en hiervoor heb je alle puzzelstukken nodig die in de zone verborgen liggen. Als je de truc van de puzzel de eerste keer doorhebt kom je al snel tot de ontdekking dat de uitdaging niet in dit deel van het spel zit. De puzzelstukken zien er anders uit, maar feitelijk zijn alle eindpuzzels hetzelfde. Vanaf de tweede zone weet je dus precies wat je moet doen.

Naast dit alles heeft Silent Hill: Book of Memories ook een lichte vorm van RPG in zich. Hoe meer monsters je verslaat, hoe meer xp je vergaart. Wanneer je een level omhoog gaat kun je één van je fysieke attributen verbeteren, zoals je kracht of je intelligentie. Daarnaast zijn er artifacts die je vindt in het spel. Deze kun je activeren om bepaalde attributen een boost te geven.

De gameplay is echt in het hele spel hetzelfde, wat het spel al snel vervelend maakt. Toegegeven, de monsters worden in de latere levels wat groter en moeilijker, maar van echte uitdaging is geen sprake. Ook het horroreffect, wat je toch wel een beetje verwacht van een Silent Hill-spel, is ver te zoeken. Je hebt de hele tijd het gevoel dat je aan het grinden bent. Het enige innovatieve van het spel is dat dit de eerste Silent Hill is die in co-op te spelen is met maximaal vier spelers. Ondanks dat het altijd gezellig is om met een vriend te spelen maakt ook dit het spel niet heel veel interessanter.

Al met al weet Silent Hill: Book of Memories niet te boeien. Je moet wel een heel grote fan van old school spellen met een top-downview zijn om hier echt plezier aan te beleven. Het ziet er slecht uit en de gameplay is zo repetitief dat het pijn doet. Echte Silent Hill-fans zullen dit ongetwijfeld in hun collectie willen hebben, maar voor de rest is het spel het eigenlijk net niet. Met een adviesprijs van veertig euro is dit er duidelijk één waarbij je op de budgetbakken wilt wachten.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Co-opgameplay - Weinig uitdaging 5
  - Continu hetzelfde