The Amazing Spider-Man

Gespeeld op PS3, ook beschikbaar voor Xbox 360, 3DS, DS, Wii, iOS en Android. Komt 10 augustus ook naar Windows.

Spider-Man is terug in een nieuwe bioscoopfilm en dit gaat gepaard met een nieuwe game die aansluit op die film. Kan Spidey zijn weg vinden in de straten van New York of is hij hopeloos verdwaald?

Header

The Amazing Spider-Man speelt zich af na de film die nu in de bioscoop draait in een eigen verhaal. Dit is ook het grootste minpunt van het spel. Het verhaal is niet slecht maar er wordt verwezen naar de film. Als je de film hebt gezien, is dat niet erg. Heb je hem niet gezien dan leer je dus al een paar dingen in de game die in de film gaan gebeuren. Als het kleine dingen zijn is het geen probleem maar het gaat hier om toch wel aardig grote lijnen uit de film. Helaas had ik de film nog niet gezien maar toch weet ik nu redelijk wat er gaat gebeuren allemaal, wat zonde is.

In het spel krijgt Spider-Man te maken met een virusuitbraak waarbij onschuldige bewoners van New York veranderen in gemuteerde mensbeesten. Neem daarnaast het overbekende Oscorp-bedrijf dat deze beesten (en toevallig ook Spider-Man) wel wil uitroeien met zijn robots. Ondertussen probeert Spider-Man het virus te stoppen en zelf niet gedood te worden door Oscorp hun robots. Het verhaal is niet heel bijzonder maar heeft wel het echte Spider-Mangevoel. Spider-Man wil namelijk graag mensen helpen en dit gaat vaak heel goed maar ondertussen werkt hij zichzelf wel meer in de nesten.

Spider-Man

Slingeren, slingeren en nog meer slingeren.
Het spel is opgedeeld in twee delen. Je hebt de stad New York waar Spider-Man vrij doorheen kan slingeren en je hebt de missielocaties waar Spider-Man verschillende missies zal moeten voltooien om verder te kunnen. Aangezien Spider-Man gelijkstaat aan webslingeren gaan we de vrijheid van New York eerst bespreken.

Spider-Man heeft met een deel van New York een vrij groot speelgebied. Het slingeren is heel makkelijk en je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen. Door één van de triggers ingedrukt te houden gaat Spider-Man vanzelf slingeren en hoef je de held alleen maar te sturen waarheen je hem wil hebben. Dreig je tegen een gebouw aan te slingeren dan schakelt Spider-Man gelijk over op rennen tegen het gebouw op. Ren je naar de zijkant van het gebouw of bereik je de top dan springt Spider-Man eraf en ga je direct verder met webslingeren. Deze overschakeling is erg vloeiend en het houdt de snelheid van het webslingeren en rennen tegen gebouwen op erin. Ben je aan het webslingeren en wil je even pauzeren en oriënteren dan zet je met een druk op de knop de game in modi die game pauzeert. In deze korte pauze zie je verschillende locaties oplichten waar Spider-Man direct heen kan slingeren zoals schoorstenen of antennes. Deze mode duurt enkele seconden en is handig als je echt op specifieke locaties wil gaan zitten.

Spider-Man

In New York zijn ook zat dingen te doen als je niet bezig bent met het verhaal. Er zijn verschillende extra missies die je vrijspeelt na elke verhaalmissie. Op de kaart verschijnen verschillende locaties waar je wat kunt doen. Bijvoorbeeld de politie helpen met een vluchtauto tegen te houden, overvallers tegenhouden, geïnfecteerde mensen naar een ziekenhuis brengen of foto's maken van een gebeurtenis voor de krant. Het zijn allemaal erg standaard extra missies die erg op elkaar lijken, ze zijn er ook echt voor als je even wat anders wil en zeker geen verplichting.

Actieheld
De missies voor het verhaal van de game spelen zich merendeel binnen af. Gelukkig zijn het vaak grote ruimtes dus Spider-Man kan ook binnen lekker rondslingeren. Spider-Man kan ook tegen de muur opklimmen en op het plafond kruipen waardoor je veel vrijheid hebt om vijanden aan te pakken zoals jij dat wil.

Vanaf het plafond en de muur kun je een verrassingsaanval uitvoeren waardoor je vijanden makkelijk aan de muur of het plafond kunt vastplakken zonder dat anderen dit opmerken. Als Spider-Man ontdekt wordt kan hij er gerust op los slaan want Spider-Man beschikt over enkele strakke moves die er behoorlijk pijnlijk uitzien voor de vijand. Het vechten steekt redelijk simpel in elkaar. Met enkele knoppen sla en ontwijk je er op los wanneer dit nodig is. Het ontwijken doe je aan de hand van Spider-Mans gevoel voor gevaar die boven zijn hoofd oplicht zodat je weet wat je moet doen. Zodra je genoeg klappen hebt uitgedeeld kun je finishers gebruiken waarmee Spider-Man zijn vijanden onklaar maakt.

Spider-Man

De AI van vijanden is niet al te best. Zodra je als Spider-Man een hoekje opzoekt of gewoon naar het plafond vlucht zijn ze je negen van de tien keer direct kwijt. Dit resulteert vaak in makkelijke manieren om grote groepen uit te schakelen door een iemand aan te vallen, te verslaan en terug te trekken en even afwachten om weer toe te slaan.

Na elke missie komt Spider-Man terug in de open stad van New York waar hij door kan gaan naar een volgende missie of gewoon kan rondslingeren. Als je zijn appartement bezoekt kun je een eerder gedane missie herhalen of van outfit wisselen. In de stad zijn namelijk ook zat dingen te vinden voor extra's. Zo zijn er verborgen locaties waar je een ander kostuum kunt vinden en zijn er vijfhonderd comics te vinden in New York. Door deze comics te verzamelen krijg je toegang tot enkele eerste versies van originele comics. Zo kun je het allereerste avontuur van Spider-Man nalezen of van de Black Cat als je er genoeg verzameld.

The Amazing Spider-Man is grafisch niet slecht maar ook niet heel bijzonder. De game draait vloeiend en je hebt echt het gevoel dat je met de snelle, lenige Spider-Man speelt. Soms is het iets te gevoelig als je met precisiewerk bezig bent maar dit is te accepteren. De game is een zeker een aanrader voor mensen die houden van een actiegame waarbij je op een lekker tempo doorheen kunt slingeren of mensen die fan zijn van deze superheld. Ik raad je wel aan de game pas te spelen nadat je de film hebt gezien.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Webslingeren - AI is een beetje dom 7
+ Spider-Man - Spoilers in verhaal voor de film