Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk

De Atelier-serie heeft in Europa een aardige cultstatus ontwikkeld. Met een nieuwe uitgever is het de bedoeling dat Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk deze status doorbreekt maar de grote vraag is natuurlijk of dat zal gaan lukken.
Ayesha
Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk is de veertiende titel in de Atelier-serie en de achtste die in Europa uitkomt. Het is de eerste Atelier-game onder uitgever Tecmo Koei en het draait allemaal om Ayesha Altugle, het hoofdpersonage van het spel.

Een epische queeste
Ayesha is een jonge meid die op een afgelegen locatie haar werk als 'Apotheker' doet. Ze verzamelt kruiden uit de buurt en maakt daar drankjes van tegen allerlei kwaaltjes. Na de dood van haar grootvader verdwijnt haar kleine zusje ook nog eens. Ayesha heeft dit verlies geaccepteerd maar op een dag, bij de gedenksteen voor haar zusje, komt haar geest tevoorschijn.

Een mysterieuze man die toevallig aanwezig is in de buurt geeft aan dat haar zusje nog niet volledig verdwenen is. Ayesha heeft volgens de man drie jaar de tijd om haar zusje te redden. Geen idee waar ze moet starten pakt Ayesha haar boedel en gaat ze beginnen aan een epische queeste om haar zusje te redden.

Helaas is de epische queeste minder episch dan verwacht. Ayesha is een jongedame die erg vrolijk is. De omgevingen die ze doorkruist zijn allemaal net zo vrolijk en de monsters die je tegenkomt hebben dezelfde schattigheid als de gemiddelde pokémon. Dit alles bij elkaar zorgt er voor dat je de noodzaak van het redden van je zusje een beetje mist. Als je drie jaar niks zou doen zou Ayesha het niet veel kunnen schelen, zolang ze maar bloemetjes kan blijven plukken. De ontwikkelaar heeft wel een tijdslimiet toegevoegd om iets meer druk op de speler te leggen.

Ayesha

Tijdslimiet
Zoals hierboven aangegeven heb je drie jaar de tijd om je kleine zusje te redden. Dit is een bestaande tijdslimiet ingebouwd in het spel en bijna alles wat je doet kost tijd. Als Ayesha in het spel planten plukt kost dit een halve dag. Reis jij naar een nabijgelegen dorp dan kost dit je enkele dagen. Moet je uitrusten zodat je kunt blijven overleven, schrijf dan ook maar dagen af.

In een duidelijke tijdstracker zie je hoeveel tijd je al gespendeerd hebt en hoeveel je over hebt. Het idee achter het tijdslimiet is leuk maar het zorgt er voor dat het fundament van de game, een RPG, verdwijnt en meer een tijdsmanagement-game wordt. Volg je alleen het verhaal en doe je het broodnodige dan zul je het doel wel binnen drie jaar halen. Ga je nodeloos op avontuur in nabijgelegen gebieden dan kost dit onnodig veel tijd waardoor je de drie jaar weer niet kunt halen, wat minder positieve gevolgen heeft.

Ayesha

Mix it up
Ayesha haar grootste vaardigheid is het kunnen mixen van verschillende ingrediënten om daar de nodige artikelen uit te kunnen halen. In het begin van het spel kan ze nog niet zo heel veel, maar door te spelen leer je steeds meer recepten en voor je het weet heb je meer dan honderd soorten ingrediënten en combineer je dat tot nog meer soorten voorwerpen.

Het mixen van ingrediënten en het maken van voorwerpen is een van de grootste bezigheden in het spel. Op deze manier verdient je personage haar geld om meer ingrediënten, vaardigheden en materiaal te kopen voor je queeste. Let wel op, al dit mixen van ingrediënten kan je één of meerdere dagen kosten dus let goed op wat je doet en mix alleen wat je echt nodig hebt als je je zusje wilt redden.

Het mixen van verschillende ingrediënten is op zich niet heel moeilijk maar er is weinig uitleg over wat wat nu eigenlijk betekent. Hierdoor ga je al snel maar wat doen om te kijken wat er gebeurt en wat het precies oplevert. Hoe meer je mixt en mengt hoe beter je er uiteindelijk in gaat worden en hoe meer vaardigheden je ook zal vrijspelen. Want naast het algemene level van Ayesha heeft ze ook een apart level voor de alchemie die ze doet. Hiermee zijn aparte vaardigheden vrij te spelen en kan ze ook krachtigere voorwerpen maken als ze beter wordt. Het vinden van verschillende ingrediënten doe je in de gebieden die je doorkruist en via de monsters die je verslaat.

Ayesha

Net niet
De personages van Atelier Ayesha zijn prachtig vormgegeven en springen er echt uit. Helaas komt dit ook voornamelijk door de simpele texturen die gebruikt zijn voor de achtergronden. Gebouwen, straten en grasvelden zijn vaak niet meer dan simpele vlakken van een enkele kleur en dit valt soms heel erg op doordat de camera soms erg ver ingezoomd staat.

Ook is de vrijheid van je personage erg beperkt. De wereldkaart voelt erg aan als de oude wereldkaart van Mario-games en als je een grote stad bezoekt dan heb je alleen maar toegang tot enkele stukjes die voorgedefinieerd zijn waardoor de grote stad erg klein aanvoelt. Dit is hetzelfde met de gebieden die je kunt bezoeken. Ze zijn erg lineair en maar op één manier te doorlopen.

Helaas voor de fans van Japanse RPG's. Alle audio is volledig in het Engels en dit is niet te veranderen. Eén schrale troost, alle trophies die het spel bevat zijn wel in het Japans.

Atelier Ayesha: Alchemist of Dusk is niet het epische avontuur dat je verwacht. De basis als RPG is zeker aanwezig en daar is op zich niks mis mee, maar toch ben je meer bezig met het managen van je tijd dan het redden van je zusje. Als je van het uitgebreide assortiment ingrediënten houdt en graag bezig bent met het uitzoeken om de beste voorwerpen te maken dan zit je zeker goed met deze game. Wil je een epische queeste en gruwelijke monsters verslaan dan kun je hem beter laten liggen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel te mixen - Beperkte vrijheid 6
+ Prachtige personages  - Meer tijdsmanagement dan RPG