Hohokum

Ik wist niet wat ik van Hohokum moest verwachten toen ik het opstartte. Eenmaal begonnen zonder enige instructie vroeg ik me af waarom er een k in de titel zit in plaats van een C.

Hohokum

Je begint namelijk als een langwerpig, slangachtig, sperma-celvormig wezen dat zich vrij kan bewegen door een 2D-wereld. En dat is alles wat je doet, bewegen. Je glijdt door de wereld, geen idee wat je moet doen, maar het bevat in ieder geval geen bevruchtingsdoel.

Hohokum legt je namelijk niks uit, het is aan de speler zelf om het maar uit te zoeken. Al snel kom ik een ander slangachtig wezen tegen. Die gaat me mee; vervolgens nog één, en nog één, enzovoorts. Als ik een hele verzameling heb en al enkele minuten doelloos door het level heen ben gegaan vind ik een soort portaal dat me naar een andere wereld brengt.

ho

In de nieuwe wereld verdwijnen mijn net gemaakte vrienden en ik mag opnieuw zoeken. En hier zit het grote euvel van deze game. Omdat je geen hints, tips of enige vorm van uitleg krijgt ben je als speler vaak meer doelloos aan het rond glijden op zoek naar je 'soortgenoten' waar je af en toe opdrachten voor moet uitvoeren om ze mee te krijgen. Het is de bedoeling dat je als speler zelf elke link maakt en je daardoor realiseert wat er moet gebeuren, want de game geeft geen hints, tekst of uitleg over wat je moet doen. Hierdoor duurt het vaak lang voordat je doorhebt wat je moet doen. Omdat je van alles gaat uitproberen, lijkt het maar een onlogisch spel. Hohokum is echter niet alleen een game, het is ook een stukje kunst volgens de makers. En daar geef ik ze dan wel gelijk in: de game ziet er geweldig uit. De werelden zijn divers, kleurrijk en speels en de soundtrack is heerlijk als achtergrondmuziek. Dit maakt het feit dat je dus geen idee hebt wat je moet doen iets minder erg.

Hohokum is dus uiteindelijk een puzzelgame die je frustreert en kalmeert tegelijkertijd. Het puzzelen is duidelijk het minpunt van de game maar daarnaast is de game audiovisueel een klein meesterwerkje.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uiterlijk - Geen uitleg 5
+ Audio - Onlogische puzzels