Enemy Front
Enemy Front is in 2011 aangekondigd en na uitstel op uitstel is de game nu eindelijk speelbaar. Helaas had ik bij deze game eerder een uitstel is afstel gezien.
Enemy Front is een shooter die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog en focust zijn verhaal op de Amerikaanse verslaggever Robert Hawkins. Hawkins ontmoet verschillende verzetsstrijders in de oorlog tegen de Duitsers en vertelt via flashbacks zijn verhaal en dat van zijn kameraden. De game laat niet de allerbekende missies uit de geschiedenisboeken zien maar toont ons meer missies uit landen die geraakt worden door de oorlog maar minder belicht zijn. Zo bezoeken we in het verhaal verschillende locaties zoals Noorwegen en Polen. Het idee van het verhaal is leuk maar af en toe is het zo onduidelijk wat je moet doen of waarom je het moet doen dat je maar gewoon speelt en geen aandacht aan de hoe en waarom schenkt.
Wil je genieten van een game, dan moet de basis al in orde zijn. Helaas mist Enemy Front deze basis. De game zit vol met bugs en rariteiten waardoor je gewoon niet kan genieten van het spel. Zo merk je dat de game vol framedrops en clipping issues zit en de speler niet loopt door het level maar lijkt een soort van glijdend vooruit te komen. Neem daarnaast een van de eerste missies, ik moest een Pastoor bevrijden. Ik open de deur waarachter hij gegijzeld wordt door een Duitser, de deur gaat open en de wereld verandert in slow motion. Op nog geen twee meter afstand jaag ik de Duitser een kogel door zijn bakkes. De missie faalt want ik moet de Pastoor redden. Ik heb zelfs de achievement gekregen voor het redden maar moet ondertussen wel terug naar mijn laatste checkpoint. De missie moest ik zes keer over doen voordat ik verder kon.
Daarnaast, als ik een sluipschuttersgeweer heb en ik schiet op het platteland een Duitser door zijn hoofd dan verwacht je dat de Duitser die daar twee meter verder staat op zijn minst onderzoek doet en gaat kijken wat voor geks er is gebeurd. Maar er gebeurt niks. Ik moet de Duitser bijna een knuffel geven om überhaupt op te vallen waardoor het sluipen door het level wel heel makkelijk wordt.
Enemy Front kun je namelijk op verschillende manieren spelen. Je kunt á la Rambo iedereen afknallen en zo punt voor punt behalen maar je kunt ook sluipend langs alle Duitsers of ze van achter verrassen en doden. Als je geen zin meer hebt, ren je gewoon alle Duitsers voorbij en haal je checkpoint na checkpoint totdat je verder kunt. Beide manieren van spelen, Rambo en sluipend, zijn niet uitdagend om de game interessant te maken.
Als je als Rambo speelt, dan zoeken vijanden 'zichtbaar' dekking. Hun hoofd, been of halve lichaam steekt nog uit en zijn makkelijke doelwitten. Daarnaast hebben ze AI van een paardenbloem. Ze rennen in rechte lijnen naar je toe (soms zelfs met twee of drie achter elkaar) en nemen af en toe bizarre beslissingen tijdens een vuurgevecht waardoor jij ze makkelijk af kunt knallen. Als je sluipend speelt is er geen spanning omdat de levels groots zijn. Leuk dat ik situaties van verschillende kanten kan benaderen maar het level is groot, weinig vijanden er in, die daarnaast zo blind als kippen zijn en je kunt dus met gemak van punt naar punt komen zonder kans dat je gepakt wordt en dus zonder spanning.
Conclusie
Enemy Front is een game met goede ideeën maar helaas een hele slechte uitwerking. Bugs plagen de speler en daarnaast laat de ontwikkeling van de AI en de levels ook te wensen over. Als je een Tweede Wereldoorlog-shooter wilt spelen, pak dan een oudere versie van Call of Duty op, daar zul je zeker meer plezier aan beleven.
Pluspunten | Minpunten | Cijfer |
+ Andere insteek qua verhaal | - Bugs | 3 |
- AI | ||
- Leveldesign |
Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor PlayStation 3 en Windows.