The Night of the Rabbit

Tegenwoordig zijn games vaak 'hectisch' te noemen: verschillende soorten besturingen, tientallen knoppencombinaties en de actie spat van je scherm. Point-and-click adventure The Night of the Rabbit is het tegenoverstelde van dit alles en zorgt voor een serene rust in alle hectiek.

Night

Twaalfjarige Jeremiah Hazelnut heeft een wens en dat is een circustovenaar worden. Elke avond voor het slapen gaan vertelt hij tegen zijn moeder dat dit zijn droom is. De moeder hoopt dat dit zal uitkomen voor de jongen. Met nog twee dagen tot de zomervakantie voorbij is komt Jeremiah in een plezante verrassing terecht en lijkt de droom werkelijkheid te gaan worden.

Na een grappige tutorial over het spel begint het avontuur echt. Al snel zul je het pratende konijn Marquis de Hoto ontmoeten, die je uitleg geeft over verschillende werelden waartussen hij kan reizen als tovenaar zijnde. Jeremiah toont interesse en Marquis ziet potentie in de jongen. Samen reizen ze af naar Mousewood, een wereld gelijk aan die van Jeremiah maar dan met pratende muizen, konijnen en uilen.

n

The Night of the Rabbit is een klassieke point-and-click-game. De game is volledig te besturen door alleen de muis te gebruiken. Door handig gebruik van de functies van onder andere het scrollwheel is de inventaris van Jeremiah zo te bereiken. Mocht je geen scrollwheel hebben op je muis dan is dat geen probleem: de inventaris is ook via het toetsenbord te bereiken.

In de inventaris kun je verschillende voorwerpen combineren en onderzoeken. Al deze voorwerpen zijn ook weer nodig om in de wereld rondom Jeremiah te gebruiken als je verder wilt komen in het verhaal. Helaas zijn sommige puzzels erg onlogisch en het hintsysteem laat soms ook de wensen over. Zo krijg je vaker hints over het doel dat je moet bereiken dan hoe je dat moet bereiken.

De wereld waar Jeremiah in puzzelt is mooi vormgegeven. Prachtige artistieke achtergronden en een soundtrack die lekker klinkt terwijl die op de achtergrond speelt. De personages die je tegenkomt in het avontuur zijn divers en de ingesproken stemmen geven extra dimensie aan het spel. Waar het verhaal in het begin vooral op kinderen gericht lijkt te zijn, neemt dit halverwege de game een wat donkere wending en is het ook goed voor een wat ouder publiek.

The Night of the Rabbit is al met al een waardig spel in het genre. Uitdagende puzzels en interessante personages sieren het spel. Daarnaast zijn er ook nog enkele nevenactiviteiten, zoals het verzamelen van dauwdruppels door het spel heen of een kaartenspel dat je kunt spelen als je even niet verder wilt met het avontuur. De minpunten, zoals puzzels waar logica lijkt te missen en hints die je niet zullen helpen, zijn gelukkig in minimale aantallen aanwezig waardoor de game niet 'vervelend' wordt omdat je niet verder kunt komen.

4