Ghost Recon: Future Soldier

Piew piew piew!
We kunnen stellen dat je genoeg gadgets in je arsenaal hebt om een missie succesvol af te ronden. Het belangrijkste wapen is natuurlijk ... uhm ... je wapen. Vlak voor een missie heb je de mogelijkheid om zelf aan te geven welk wapen je wilt gebruiken voor een missie. Het spel komt zelf met een advies welk wapen het meest geschikt is, maar negen van de tien keer zul je deze niet aanpassen. En dat is eigenlijk ontzettend jammer, want de game heeft een Gunsmith waar je elk wapen naar hartelust kunt aanpassen. Een groot deel van de onderdelen zijn initieel nog niet beschikbaar en speel je later pas vrij. Maar zelfs dan loont het zich niet om een wapen te wisselen. Er zit weinig verschil in de wapens en over het algemeen zul je vaak dezelfde setup kiezen. Het enige moment waarop je gaat wisselen is als je bepaalde doelstellingen wilt behalen.

Elke missie brengt namelijk een x aantal verschillende doelstellingen mee. Het nut van deze doelstellingen is om de replayability te verhogen. Het voornaamste wat je wilt bereiken is natuurlijk om een zo hoog mogelijke Ghost-score te behalen. Dit bereik je door zo geruisloos mogelijk alle vijanden af te maken. Maar je kunt de missies nogmaals spelen om overige objectives te behalen. Hier zitten grote verschillen in zodat je de missie steeds op een andere manier moet spelen. Soms mag je maar een maximale hoeveelheid kogels gebruiken (waardoor je meer face-to-face zult moeten killen) terwijl je soms vijf vijanden met je shotgun moet omleggen. Je Ghost-score zal hierdoor dalen, maar levert je wel weer een accessoire op voor je geweer.

GhostRecon 3

Een eigen Ghost-team opzetten
Je team bestaat uit totaal vier personen welke meestal bestuurd worden door de computer. Je teamleden zullen praktisch nooit gespot worden, ook al lopen ze naast een vijand. Ze missen nooit en kunnen altijd een perfectie positie vinden. Het wordt vele malen leuker zodra je met een groep aan de slag gaat. In plaats van bevelen schreeuwen naar je teamgenoten, zul je goed moeten samenspelen om tot een goed einde te komen. Je teamgenoten worden sneller gespot en zullen ongetwijfel fouten maken. "Ja, ik heb de vijand in mijn vizier." "Vuur op drie, twee, een!" Piew piew piew hoorde ik. Eén piew te weinig. "Oeps, hij liep net achter een muur." En toen had de vijand uiteraard al alarm geslagen. De game wordt een heel stuk uitdagender met echte teamgenoten en daardoor ook een heel stuk leuker.

Naast deze co-op-modus heb je ook nog de Guerrilla-modus. Een modus die we kennen als Horde of Survival of Spec Ops, afhankelijk van welke game je gespeeld heb. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk waves van vijanden tegen te houden. Belangrijk hierin is samenwerken, want je gaat ontzettend snel dood. Je moet vijanden taggen, dekking zoeken en samen proberen om iedereen om te leggen. Een leuke extra modus voor als je toe bent aan iets anders dan sluipen.

Als laatste is er ook een multiplayermodus waarbij je tegen elkaar moet strijden. In totaal kun je met twaalf mensen in vier verschillende gamemodi tegen elkaar spelen. Helaas zit het gros van de gamers achter de beeldbuis te kijken naar het EK of naar de E3 waardoor er maar weinig mensen online waren. Het was dus ook niet mogelijk om hier een stuk over te schrijven en die hebben jullie nog tegoed.

GhostRecon 4

Meh-geluid en meh-beelden
Het is duidelijk dat Future Soldier het anders aanpakt dan de meeste games van deze generatie. Het is beduidend langzamer en tactischer dan andere shooters als Call of Duty en Battlefield. Het enige dat ontzettend opvalt, maar vooral tegenvalt, zijn beeld en geluid. Zodra er een tussenfilmpje gestart wordt, valt de kwaliteit van het filmpje nog mee. Naar mijn mening kan ook dit veel beter, maar het is niet slecht. Het geluid wil ook nog wel eens out-of-sync zijn met het filmpje, maar c'est la vie. Echter, de beelden en het geluid ingame zijn soms echt waardeloos. Struiken die verdwijnen, vijanden die geluid maken terwijl ze dood op de grond liggen of de mogelijkheid om in een grote steen te staan, ik heb het allemaal al gezien. En dat maakt deze game nét niet de topper die het eventueel had kunnen zijn. Voor fans die niet zo houden van de snelheid van andere shooters, zou dit een heel mooie afleiding zijn, maar grafisch is deze game gewoon stukken minder dan tegenhangers.

Ghost Recon: Future Soldier is een rustige, tactische shooter welke een prettige afleiding is in de snelle wereld van Call of Duty en Battlefield. In plaats van guns blazing een heel gebied om te leggen met je shotgun en granaten, leg je vijanden om met je sniper met silencer erop. Je stuurt je teamgenoten aan, zet een tactisch plan op en zorgt ervoor dat geen enkele vijand alarm kan slaan. Zodra je het verhaal helemaal hebt uitgespeeld, ga je nog eens op pad om alle objectives nog eens te behalen waardoor je elke missie steeds op een andere manier moet aanpakken. Het is alleen jammer dat de beelden en het geluid ondermaats zijn, waardoor Future Soldier nooit een waardig tegenhanger zal zijn van andere shooters.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Tactisch vijanden omleggen - Matig, onsamenhangend verhaal 7,5
+ Vele gadgets tot je beschikking - Grafisch gezien zeer ondermaats