Red Bull X-Fighters

Red
Gespeeld op XBLA, ook beschikbaar voor Windows

Red Bull X Fighters is bekend van televisie door motorcrossers die de meest bizarre stunts uithalen op de meest bizarre parkoersen. Nu is de game uit op Windows en XBLA en is het tijd om die 360-flip zonder handen te gaan maken.

Helaas heb je het na die 360-flip zonder handen wel gezien met de game aangezien je na ongeveer vijftien minuten spelen zo'n beetje alles uit het spel gehaald hebt wat erin zit. De besturing is uitermate simpel aangezien je alleen maar gas hoeft te geven en zodra je in de lucht bent druk je een aantal knoppen in en doe je een trucje. Je kunt niet omvallen en sturen is al volledig overbodig: je kunt ook alleen maar rechtdoor.

Red Bull

Het enige wat je goed hoeft te doen is te zorgen dat je motor weer goed terechtkomt, dat je over de finishlijn komt en misschien nog een trucje tussendoor. Aangezien 99% van alle parkoersen bestaan uit één à twee goede sprongen voordat je over de finish komt, ben je maar zo'n 30 seconden bezig per race. Daarnaast zijn de puntendoelen per race erg laag waardoor je al snel eerste wordt en nooit meer omkijkt naar een level.

Elk land is onderverdeeld in verschillende parkoersen, maar elk parkoers lijkt op het vorige en het enige wat lijkt te veranderen is de achtergrond. Naarmate je speelt en enkele gouden bekers wint, speel je ook wat vrij en dat is of een pakje voor je motorcrosser of een nieuwe motor die iets sneller is. Helaas heeft dit allemaal geen of weinig invloed op de manier hoe het spel speelt.

Dit allemaal klinkt redelijk negatief en dat is het ook. De game ziet er grafisch niet goed uit, de gameplay is veelal hetzelfde en de moeilijkheidsgraad is makkelijker dan makkelijk. Hoewel de game uit verschillende modi bestaat, is elke modus en parkoers weer bijna precies hetzelfde als zijn voorganger. De game bevat geen multiplayer of andere modi waar je tegen elkaar kunt strijden.

Red

Is er dan wel iets positiefs aan de game? Ja, dat is er. Als je motorcrosser crasht dan komt hij best hard neer of stuitert hij, face first, nog een aantal meter verder. Helaas is dat niet het doel van het spel en krijg je er ook geen punten voor.

Red Bull X Fighters is een erg makkelijke, saaie game waar geen uitdaging in zit. De besturing is erg makkelijk en de trucjes bieden nauwelijks een vorm van spanning of moeilijkheid. De parkoersen die je speelt, lijken allemaal op elkaar en zijn veel te kort om iets spannends van een speelsessie te kunnen maken. De game had veel potentie, maar daar is het helaas ook bij gebleven.

1