DVD: World War 2 - Lost Films

Vorige week kon je op FOK! al de review lezen van de boxset World War 2 360°. Deze keer is het de beurt aan World War 2 – Lost Films. Deze serie documentaires bestaat uit gerestaureerde originele kleurenfilms en interviews met overlevenden van de Tweede Wereldoorlog.

Twaalf mensen worden gevolgd tijdens deze serie. De interviews worden ondersteund door, vaak nog nooit eerder vertoonde, beelden uit de oorlog. Regelmatig wordt de stem van het interview geschakeld naar die van een jonger persoon. Op deze manier lijkt het of een jongere versie van die persoon het vertelt. Deze overschakelingen zijn goed gemixt en zelfs de intonaties zijn gelijk. LL Cool J was één van de mensen die een jongere stem heeft ingesproken.

De beelden die je te zien krijgt zijn digitaal geremastered en overgezet naar HD. Slechts hier en daar wordt er van cgi gebruik gemaakt om op een kaart iets duidelijk te maken. Voor de rest alleen schitterende beelden. Het zijn niet alleen beelden van gevechtsacties maar ook van soldaten die uit liggen te rusten of gewone familiefilmpjes om duidelijk te maken hoe het er in het dagelijkse leven aan toe ging. Het spreekt voor zich dat beelden die tijdens gevechten zijn gemaakt niet altijd even scherp of onbewogen zijn, maar dat kan je van iemand die onder vuur ligt natuurlijk ook niet verwachten. Helemaal spectaculair zijn de beelden vanuit vliegtuigen die luchtgevechten aangaan met de vijand.

Beelden die ook thuishoren in een serie als deze zijn die waar mensen opgehangen of geëxecuteerd worden. Ook wordt de kijker beelden niet getoond van verbrande of zwaargewonde slachtoffers. Zelfs de lichamen van Japanse burgers die zelfmoord plegen of hebben gepleegd worden in beeld gebracht. Kijkers met een zwakke maag moeten hier wel rekening mee houden. Is dit erg? Nee, dit zijn de beelden die mensen ook gezien moeten hebben om te weten hoe erg het allemaal was.

In deze serie worden geen conclusies getrokken of mensen veroordeeld. Het gaat om feiten die mensen na kunnen vertellen of die op film zijn vastgelegd. Er wordt niet om deze feiten heengedraaid maar maar ze worden ook niet overdreven of verzwakt. Het is zeker geen serie die je zomaar even moet kijken. De beelden en verhalen zijn af en toe zeer confronterend maar dat juist ook die dingen aan bod komen maakt hem zo schitterend.