Blu-ray: Buried

De film Buried is in slechts 17 dagen gemaakt in de Spaanse stad Barcelona. Nog een opmerkelijk punt is dat tijdens de film maar één persoon in beeld is en dat is Ryan Reynolds (Just Friends). Op het Sundance Film Festival van 2010 ging de film in première en Lionsgate kocht de rechten. Nu is Buried op dvd en blu-ray verschenen en kunnen we thuis meeleven met de gebeurtenissen van Ryan in een kist.

Paul Conroy (Ryan Reynolds) zit alleen opgesloten in een doodskist onder de grond. Hij is een aannemer uit de Verenigde Staten die werkzaam is in Irak. Tijdens een aanslag van terroristen wordt hij gekidnapt en opgesloten in de kist. Met alleen een mobiele telefoon en een aansteker moet hij zien te ontsnappen aan deze claustrofobische val.

Gedurende ruim negentig minuten speelt de film zich af in de doodskist. De vraag is dan ook of het zo lang interessant blijft. Door de mobiele telefoon krijgt hij contact met de buitenwereld, waardoor het verhaal spannend wordt gemaakt en ook steeds meer over Paul bekend wordt. Er gebeurt genoeg in de kist en Ryan speelt een uitstekende rol, die realistisch overkomt. Na een tijdje voelt het echt alsof je bij hem in de kist ligt.

Het begin is echter even wennen. De eerste 30 minuten gebeurt er vrij weinig en moet je duidelijk even inkomen in het verhaal. Maar als de spanning er eenmaal in zit, laat deze je niet meer los. Tot en met het enorm spannende einde. Wellicht één van de meest nagelbijtende en zenuwslopende eindes van de laatste jaren.

De kwaliteit van de blu-ray valt een beetje tegen. Het is niet zo dat het beeld erg lelijk is, maar de beelden vanuit de kist zijn sowieso niet zo duidelijk en dat past ook bij de film. Het beeld van de dvd en de blu-ray zal kwalitatief dan ook niet veel verschillen.

Buried is een enorm intrigerende film geworden met een zenuwslopend einde. Ondanks dat het zich alleen maar afspeelt op een klein oppervlak, blijft het verhaal interessant. Knap, aangezien het budget minder dan 2 miljoen dollar was. Tegenwoordig is dat een schijntje, vergeleken met de Hollywood-films. Regisseur Rodrigo Cortés is er zeker in geslaagd om het claustrofobische gevoel over te brengen op de kijker.

Extra's

Er staan helaas geen extra's op de blu-ray. Wel wordt er voorafgaand aan de film een paar trailers van distributeur Entertainment One Benelux vertoond. Deze zijn echter van matige kwaliteit en komen het niet in de buurt van de hoofdfilm. Het is een gemiste kans om geen making of van de film erbij te doen. Juist bij Buried had dat een enorm hoge toegevoegde waarde.