Portal 2

Co-op
Na de eerste Portal schreeuwden fans om een coöperatieve modus. Valve heeft hier goed naar geluisterd. Portal 2 kent naast de goed gevulde singleplayer-modus een co-op modus waar je, afhankelijk van je vaardigheden, zo'n zeven uur mee bezig zal zijn. In de coöperatieve modus spelen jij en je maat als twee robots: P-body en Atlas. De game geeft je een grote hal vanuit waar je meerdere levels kan bereiken die elk opgebroken zijn in een aantal kamers. Vanaf hier kun je ook oude kamers opnieuw bezoeken en een kijkje nemen op het grote scherm, waar je onder andere te zien krijgt hoeveel stappen jij en je maat gezet hebben. Jullie kunnen aan de slag met alle gameplay-elementen die de singleplayer ook kent. Ditmaal speelt een nieuw element echter de grootste rol: samenwerking. Zowel jij als je partner kunnen twee portals schieten. Jouw portal kan enkel verbonden worden met je eigen, andere portal en hetzelfde geldt voor je partner. Dit bood Valve de mogelijkheid om unieke levels te creëren die qua creativiteit de singleplayer overstijgen.

Portal 2

De co-op is offline te spelen via de splitscreen-modus en online. Met de toevoeging van Steam op de PlayStation 3 is het zelfs mogelijk om de co-op samen met een PC-gamer te doorlopen. Omdat de levels uitdagend zijn en een aanslag doen op de denkvermogens heb je online een vorm van communicatie nodig. Heb je geen headset, dan kun je dit doen door middel van eenvoudige aanwijs-functies. Deze functies vangen het gebrek aan een headset helaas minimaal op en wanneer je een minder vaardige speler tegenkomt, wekt dit niets meer dan frustratie op. Om alles extra te verduidelijken is het mogelijk om in een klein venster op jouw scherm de bewegingen van je online-partner precies te kunnen volgen. De coöperatieve modus is een geweldige toevoeging en past volledig binnen het concept van Portal.

Portal 2 is een waardige opvolger van de nu al klassieke game uit 2007. Alles in Portal 2 is beter dan in het vorige deel. Het verhaal is een zeer belangrijk aspect van de game geworden met hilarische momenten en karakters. De puzzels zijn nog moeilijker en uitdagender dan in de vorige game maar Valve weet een perfecte balans te vinden waardoor de puzzels uitdagend zijn zonder ooit frustrerend te worden. De laadschermen mogen wat vaker aanwezig zijn dan je eigenlijk zou willen en grafisch doet het niet meer mee met de grote jongens, toch stellen deze minpuntjes eigenlijk niet veel voor. De bijgevoegde co-op is een mode die perfect bij de game past en zeker een uitdaging zullen zijn voor fanatieke Portal-fans.

Portal 2 is een briljante game die je eigenlijk gespeeld moet hebben.

Cijfer
+ Humor om te lachen