CD: Placebo - Battle For The Sun Redux Edition

Redux betekent in het Latijn zoiets als "teruggebracht" en deze titel kan wellicht geïnterpreteerd worden met 'de wens is de vader van de gedachte'. Placebo heeft in de afgelopen jaren in een wervelwind geleefd en vanaf de release van Battle For The Sun (halverwege 2009) tot en met september 2010 intensief getourd over de gehele wereld. Het werd wel eens tijd voor het trio om huiswaarts te keren en iets rustiger aan te doen. Het feit dat de band zijn concerten in oktober moest afzeggen en frontman Brian Molko op doktersadvies moest uitrusten zegt al genoeg.

Placebo

Die filosofie lijkt ook de insteek te zijn van de 'Battle For The Sun - The Redux Edition'. Met deze uitgave wordt de fan blij gemaakt met een geremasterde versie van het originele album, een Bonus Disc in Redux-stijl en een T-shirt. De keuze voor een remaster van het originele album is wat vreemd, aangezien de plaat in 2009 uitkwam en er dus niet heel veel technologische verbeteringen op los gelaten konden worden. Gefröbel in de marge waarschijnlijk, maar aangezien deze review slechts gebaseerd is op de geleverde bonus disc is het niet met 100% zekerheid te zeggen.

De extra schijf is wel verantwoordelijk voor de titel van deze heruitgave. Het grootste deel van de tracks is namelijk onderhevig geweest aan de Redux-remixen, wat betekent dat Placebo ingetogener klinkt. De rauwe, scherpe rockkanten zijn bijgevijld en zorgvuldig overgeschilderd. Al is dit niet te merken aan de track 'Monster Truck' (waar dan ook geen Redux achter staat). Snerpende schreeuwserenades van Molko worden hierin op je afgevuurd. Het nieuwe 'Trigger Happy Hands' mogen we helaas ook nog niet in originele vorm beluisteren want de track is onder embargo gezet door de maatschappij en is leeg gelaten op de promo-cd. De 'Buffalo Daughter remix' ervan krijgen we wel door en klinkt bijna alsof de band opgesloten zit in een kleine ruimte. Een claustrofobisch en manisch tintje, dat nog eens versterkt wordt door de reverbs in de mix. Verder kent de cd slecht één bewerking van Battle For The Sun. 'Breathe Underwater' klinkt hier kalm en bijna berustend, alsof jezelf ondergedompeld bent in warm water, dit in tegenstelling tot het origineel waarin de hoekige gitaren veelal overheersen. De eerdere bonustrack 'Unisex', die Molko schreef naar aanleiding van de film Cloverfield past ook in de 'ingesloten' sfeer.

Placebo

Halverwege komt de echte redux-make over aan bod. 'Because I Want You', 'Blind', 'Drag', 'Twenty Years' en 'Soulmates' kregen een behandeling en klinken onthaast en fragiel, en zijn bijvoorbeeld voorzien van stemmige pianoklanken of strijkers. Placebo laat hiermee eens te meer zien dat het twee gezichten of een androgyn karakter heeft. Aan de ene kant de rauwe, harde, ongeschoren kant en aan de andere kant de zachte, ingetogen en gevoelige kant. De Placebo-liefhebbers die het origineel nog niet in de kasty hebben staan kunnen met een gerust hart deze versie aanschaffen. Fans moeten overwegen of ze rond de 30 euro willen neertellen voor de set (inclusief T-shirt). Met een beetje online speuren heb je echter voor minder dan een tientje ook de 2CD+DVD versie te pakken en dat is best te schappelijk als je de bonus schijf in bezit wil krijgen.