Boek: Katy Regan - Als ik auto had kunnen rijden was ik nu niet zwanger (van mijn beste vriend)

Eerder verschenen de avonturen van Tess Jarvis, lichtjes gebaseerd op het eigen leven van schrijfster Katy Regan, als columns in de Marie-Claire, nu zijn ze verzameld in een roman. En met een titel als Als ik auto had kunnen rijden was ik nu niet zwanger (van mijn beste vriend) kan het gewoon niet missen, we hebben hier te maken met onvervalste chicklit

Het halve plot zit al in de titel, dus daar kunnen we kort over zijn: Hoofdpersoon Tess blijft na het stappen wel eens slapen bij haar beste vriend, omdat ze geen zin heeft om de nachtbus te nemen en zelf niet kan autorijden. 'One thing led to another' - zo heet het origineel -  en boem, ze is zwanger. Om de verwarring compleet te maken, komt ze ook nog eens haar ex tegen, die net met zijn vriendin gebroken blijkt te hebben, en zwanger en wel gaat ze rustig met hem daten. Een flinke reeks dates, lunches, mailtjes en telefoongesprekken met zowel de ex, de vader als allerhande vriendinnen en collega's volgt. Onvervalste chicklit met een happy ending, al blijft het natuurlijk tot het allerlaatste moment spannend of Tess zal eindigen samen met de ex of samen met de vader.

Tot zover vrij standaard dus, maar 'Als ik auto had kunnen rijden was ik nu niet zwanger (van mijn beste vriend)' steekt hier en daar toch ietsjes boven het maaiveld uit. Tussen de zoetsappige avonturen door worden er een paar boeiende thema's aangesneden. De reactie van Tess' beste vriendin op haar zwangerschap stipt aan hoe lastig het kan zijn om vriendschappen met het moederschap te combineren, in het bijzonder met kinderloze vriendinnen. En in de loop van het boek ontdekt de hoofdpersoon ook dat er niet zoiets bestaat als de ideale relatie en dat ze zelfs het perfecte beeld dat ze van haar ouders' huwelijk had bij moet stellen.

Samenvattend kunnen we stellen dat dit boekje chicklit++ is, het blijft een echt vrouwenboek - verwacht niet dat je je vriend er enthousiast voor gaat krijgen - maar het heeft net dat stukje inhoud dat ervoor zorgt dat het boek je wel bij blijft en dat is knap in dit genre. Een mooie 3 sterren dus.