Boek: Seth Godin - Alle marketeers vertellen verhalen

Seth Godin, bekend van het boek The Purple Cow en de uitvinding 'permissive marketing' vertelt in zijn nieuwste boek over het vertellen van verhalen. Hoe zorg je ervoor dat mensen naar je verhaal luisteren en het zelfs willen geloven? Is Alle marketeers vertellen verhalen het gouden ei of eerder gebakken lucht?

In Alle marketeers vertellen verhalen legt Godin de lezer uit hoe je een publiek voor je kan winnen. Of dat nu klanten zijn, of docenten of toekomstige werkgevers, als je wilt dat er naar je geluisterd wordt, vertel dan een verhaal. Aan de hand van aansprekende voorbeelden over bijvoorbeeld de verkiezingscampagne van Jimmy Carter en het succes van Starbucks wordt uiteengezet wat een goed verhaal maakt.

Het ironische aan dit boek is dat er zelf een mislukt verhaal aan vast zit. Initieel werd het uitgegeven met als titel Alle marketeers liegen. Het boek sloeg totaal niet aan, omdat de beoogde doelgroep (marketeers) zich niet thuisvoelde bij het verhaal dat Godin vertelde (wij liegen). Toen het werd uitgegeven met een nieuwe kaft werkte het opeens wel. Dat is de boodschap van Godin eigenlijk ten voeten uit. Zorg dat je een verhaal vertelt dat aanspreekt, een frame noemt hij dat zelf, en het muntje valt bij je luisteraars.

Dat betekent nog niet dat je alleen maar moet vertellen wat de mensen willen horen, maar betrek ze in je verhaal met een verhaal dat past bij je doelgroeps wereldbeeld. Mensen, zo stelt Godin, passen niet graag hun wereldbeeld aan, dus als je verhaal daarmee teveel conflicteert, vindt je boodschap geen weerklank.

Het klinkt allemaal behoorlijk logisch, maar toch weet Godin je te overtuigen dat je wat leert tijdens het lezen van het boek. Door niet autoritair te schrijven, maar de lezer eigen ruimte te gunnen, voel je je echt een overtuiger worden. Mede dankzij het toegeven van zijn eigen mislukte titelverhaal, is Godin een geloofwaardige gids in het land van overtuigingskracht. Een absolute must read voor iedereen die wil overtuigen!