Boek: Milan Hofmans - Droziers Erfenis

In 2008 kon Nederland voor het eerst kennismaken met Madhu Mahavir, in Milan Hofmans' debuut, de jeugdroman Project M. Dit boek werd meermalen bekroond, bijvoorbeeld met de Hotze de Roosprijs 2009, en werd geselecteerd als kerntitel Jonge Jury 2010. Madhu vervolgt zijn avonturen nu in Droziers erfenisWeet Hofmans wederom de lezers te overtuigen?

In Droziers Erfenis volgen we opnieuw de belevenissen van Madhu Mahavir, de inmiddels 13-jarige detective, gezegend met een speciaal voorgevoel voor mysteries. Hij reist in dit boek af naar Mone Daun om zijn ooms goede vriend Firi Andama te assisteren bij het onderzoek naar een overval. Firi's transportwagen is namelijk overvallen. Daarbij is een kostbare edelsteen buit gemaakt, die bedoeld was voor de aanstaande van Mone-Daun onderwereldkoning, die daar uiteraard niet zo blij mee is. Door dit verhaal heen geweven maken we kennis met Drozier, een alchemie-leerlinge uit de 16e eeuw. Zij heeft een geheime formule ontwikkeld, die haar meester van haar gestolen heeft. Langzaamaan wordt het duidelijk wat de verhalen van Madhu en Drozier met elkaar te maken hebben. Zorgvuldig bouwt Hofmans de spanning op, tot aan een spetterende en akelige ontknoping.

Met humor, spanning, een vleugje magie en een flinke dosis mysterie weet Hofmans absoluut te overtuigen. Kleine subtiele grapjes, zoals het feit dat Andama laagtevrees heeft, en hierdoor nooit lager dan de tiende verdieping durft te komen, maken het boek sprankelend en uniek. Hierdoor is het zeker ook geschikt voor de oudere lezer. Laat je niet afleiden door de illustraties, dit boek is voor fantasy- en mysterieliefhebber van boven de 16 zeker geschikt!

Zijn er dan ook minpuntjes? Nou, een paar kleintjes dan. De balans van het mysterie had net een tikkeltje beter gekund. In het begin zijn de gebeurtenissen nog lastig te plaatsen en op het einde volgen de ontrafelingen elkaar in rap tempo op. Een iets betere balans had het boek nog spannender kunnen maken.

Een tweede minpuntje is dat het boek te dun is. Met zijn 265 pagina's voldoet het zeker niet aan de mysteriehonger van de echte liefhebber. More Madhu please!