Boek: Alex Boogers - De tijger en de kolibrie

Alex Boogers heeft al vier sterke romans op zijn naam staan, maar is bij het grote publiek nog niet echt bekend. Na Het boek Estee, dat hij schreef onder het pseudoniem M.L. Lee, en Het waanzinnige van sneeuw, Lijn 56 en Het sterkste meisje van de wereld is er nu De tijger en de kolibrie, over een man die wakker wordt in het ziekenhuis en zich stukje bij beetje herinnert hoe hij daar is beland. Wordt dit boek Boogers' grote doorbraak?

Robert Borghart wordt verward wakker in een ziekenhuisbed. Voor hem, maar ook voor de lezer, is het niet duidelijk hoe hij daar terecht is gekomen. De hoofdstukken van De tijger en de kolibrie beschrijven afwisselend Robert's tijd in het ziekenhuis en de jaren ervoor. Hoe hij op jonge leeftijd zijn vrouw ontmoette, een zoontje kreeg en voor haar en haar familie probeerde een serieuze baan als reclameschrijver vol te houden. Hierdoor denk je aanvankelijk 'Wat kan er toch gebeurd zijn waardoor het zo vreselijk is afgelopen?'. Maar er was meer aan de hand in het leven van Robert. Was hij wel echt zo tevreden met zijn baan en zijn leven?

De tijger en de kolibrie lijkt een boek met een boodschap. De keuzes die Robert maakt zijn verkeerd, maar dat is geen echt kwade opzet maar meer een combinatie van onvrede en baldadigheid. De wijze waarop Boogers die onvrede schetst is pakkend en zet je aan het denken over wat er nu echt belangrijk is in het leven. Avontuur, een goede baan of een fijn gezin en tevreden zijn met wat je hebt? En daarvoor heeft hij een zeer hoge prijs betaald, zo blijkt op het einde. Een adembenemend akelige climax van een toch al aangrijpend boek.