Boek: Charles Lewinsky - De verborgen geschiedenis van Courtillon

Na het enorm grote succes van Het lot van de familie Meyer dat Charles Lewinksy ook in Nederland in een klap beroemd maakte, is er nu De verborgen geschiedenis van Courtillon dat in dezelfde gedetailleerde stijl het reilen en zeilen van het fictieve dorpje Courtillon beschrijft. Kan Lewinksy de hooggespannen verwachtingen wederom waarmaken?

De hoofdpersoon verhuist naar Courtillon, een slaperig dorpje in Frankrijk, nadat hij door een ongelukkig afgelopen liefde verbannen is uit Oostenrijk. Alle andere inwoners van Courtillon wonen er echter allemaal al sinds hun geboorte, en de roddels en intriges zijn dan ook niet van de lucht. De hoofdpersoon probeert zich in eerste instantie afzijdig te houden van de gebeurtenissen in het dorp, hij was juist op zoek naar een rustige plek om zijn liefdesverdriet te verwerken. Gedeeltes van het boek zijn dan ook geschreven in de vorm van brieven naar zijn verre ex-geliefde, hij beschrijft het dorp alsof hij haar wil vertellen wat ze zal aantreffen wanneer ze hem zal komen bezoeken, hoewel het voor de lezer naarmate het boek vordert steeds duidelijker wordt dat dit nooit zal gebeuren. Dat legt als het ware een extra pijnlijk laagje over de gebeurtenissen heen.

In Courtillon gebeuren er echter steeds vreemdere dingen: een jong meisje komt ongelukkig ten val, in het stadsbestuur spelen zich intriges af rondom geheime bouwplannen en er wordt zelfs een moord gepleegd. Hierdoor wordt de hoofdpersoon meer en meer opgenomen in het geheim dat de bewoners al jarenlang met zich meedragen. Op twee niveaus weet de schrijver te illustreren dat zaken nooit zijn zoals ze op het eerste gezicht lijken; zowel met het verhaal van Courtillon, als met het persoonlijke verhaal van de hoofdpersoon. Een prachtige 'dubbele bodem'!

Een minpuntje is dat de stijl van Lewinsky enorm gedetailleerd is, wat het lastig maakt om in het boek te komen. Het eerste hoofdstuk is een lange opsomming van beschrijvingen van alle bewoners in het dorp, hun huizen en hun eigenaardigheden, nou niet bepaald een passage die je lekker in het boek meeneemt. Als je echter de tijd neemt om hier doorheen te lezen, zul je de bewoners echt leren kennen en zul je de nieuwsgierigheid van de hoofdpersoon naar de intriges in het dorp zeker kunnen delen. Het eerste hoofdstuk is later een goed geheugensteuntje voor wie wie is, dat tijdens het lezen door mij regelmatig geraadpleegd is. Kortom: even doorzetten in die eerste pagina's en dan heb je een echte aanrader te pakken, die je met een licht gevoel van onbehagen achterlaat.