New Super Mario Bros (import)

Na een jarenlange afwezigheid is er dan eindelijk een nieuwe 2D Mario-platformer. Mario-veteranen hebben het alle tijd nog moeten doen met het herspelen van de briljante, oudere platformgames. De lat is hoog gelegd gezien de kwaliteit van de oudere Mario-games en de vraag is of Nintendo het wel kan klaarspelen een waardig avontuur te presenteren.

New?
Het concept van de gemiddelde Mario-game is simpel: ren, zwem, spring of vlieg zo snel mogelijk naar de andere kant van het level zonder op een vijand te stuiten of in een gat te vallen. Daar is bij New Super Mario Bros niets aan veranderd. Zelfs de verhaallijn is hetzelfde gebleven, want het zal ook eens niet dat die prinses weer ontvoerd is.

De wereld van New Super Mario Bros is ingedeeld in acht werelden, waarvan elke zijn eigen thema heeft. Hierbij kun je denken aan een sneeuw- of woestijnthema. In elke wereld heb je een aantal normale levels, kastelen en spookhuizen, maar ook power up huisjes die je vast wel kent van Mario Bros 3. In deze huisjes kun je 1-ups en power ups verkrijgen. Niet veel nieuws dus, maar meer een verzameling van Mario-glorie uit het verleden. Deze werelden doen overigens grafisch nogal kaal en leeg aan, maar de objecten en vijanden zijn wel mooi 3D geanimeerd.

Mario kent een aantal nieuwe moves voor een 2D-platformer, zoals wall climbing en de draaisprong. Als je nu in een gat valt kun je je soms dus nog redden door tegen de wand te glijden en weg te springen. Verder is het, net als de opzet van de werelden, teren op oude glorie. Je krijgt drie nieuwe power-ups tot je beschikking. Je kunt nu een mini-Mario of een giga-Mario worden. Als je mini bent kun je geheimen ontdekken (waarvan er niet veel aanwezig zijn in de game) en als je giga bent moet je zo snel mogelijk zoveel mogelijk van de omgeving kapot maken om 1-ups te verdienen. Je hebt ook nog de Koopa-power up. Hiermee kun je de levels doorkruisen in een beschermend schild, maar echt veel toegevoegde waarde heeft het niet.

Waar Nintendo gelukkig van af is gestapt is de verzamelwoede in de Mario-games. Rode muntjes, blauwe muntjes, sterren, shines en ga zo maar door: het gros is wel aanwezig, maar het is niet noodzakelijk om er mee verder te komen. De enige noodzaak zijn de Star Coins, waarvan er drie in elk level te vinden zijn. Hiermee kun je nieuwe paden \'kopen\' in de werelden die leiden naar nieuwe levels of power up huisjes.

Multiplayer en minigames
Het spel kent een vernieuwde Battle-mode waaraan twee spelers mee kunnen doen. De ene speelt met Mario en de andere met Luigi. In vijf levels kun je tegen elkaar ten strijde trekken. Het doel is om als eerste zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Deze sterren verschijnen af en toe op de map en wie het eerste komt, die het eerste maalt. Je kunt je tegenstander pesten met power ups die je onderweg tegenkomt, of door op hem te springen. Het is dan ook mogelijk om de sterren van je tegenstander te stelen op deze manier. Op de korte termijn is deze multiplayermode wel geinig, maar het zal toch snel meer van hetzelfde worden.

Je kunt ook de aanwezige minigames in multiplayer spelen. In de ene moet je vallende Mario\'s redden door trampolines te tekenen en in de andere speel je een variant van mollenmeppen. Sommige van deze games waren al aanwezig in Super Mario 64 DS, maar er zijn nu ook een aantal nieuwe bij. In tegenstelling tot de normale game zul je in de minigames wel veelvuldig van het touch screen gebruik moeten maken. Als je te veel wordt ingemaakt door iemand anders kun je deze minigames ook in je eentje oefenen.