Harry Potter en de Vuurbeker

Vraag aan een willekeurig kind de naam van een tovenaar en de kans is erg groot dat je Harry Potter als antwoord krijgt. Harry Potter is weer helemaal in. Naast de Nederlandse vertaling van het zesde Harry Potter boek, Harry Potter en de Halfbloed Prins, die recent is verschenen, is de verfilming van het vierde Harry Potterboek, Harry Potter en de Vuurbeker, momenteel in de bioscopen te bekijken. Het verschijnen van dit vierde deel in de serie wordt net zoals de eerste drie delen begeleid door een gelijknamig spel voor alle platformen, waaronder voor de eerste keer ook de Nintendo DS.

Hoewel de titel, het doosje en de handleiding van het spel Nederlandstalig zijn, is het spel dit zelf niet. Ben je gewend aan de Nederlandse namen Hermelien en Perkamentus, in de game zul je deze namen niet tegen komen maar wel Hermione en Dumbledore. Voor de mensen die het verhaal kennen doordat ze het boek gelezen of de film gezien hebben is dit geen groot probleem. De personages die in het spel terug komen zijn over het algemeen wel herkenbaar in het spel, ook al kloppen de namen niet. Ken je het verhaal van Harry Potter en de Vuurbeker echter niet, dan heb je een groter probleem. Het verhaal wordt slechts heel af en toe een klein beetje uitgelegd door een korte scherm tekst. Zo begin je bij de quidditch (zwerkbal) world cup, maar als je dat level hebt voltooid en de portkey hebt gebruikt dan is opeens het schooljaar begonnen en ben je op Hogwarts. Wat de death eaters nou precies deden bij de world cup en wat er vervolgens met hen is gebeurd wordt totaal niet duidelijk. Dit komt tijdens het gehele spel voor, de link met een vorig level is erg onduidelijk en eigenlijk alleen te snappen door mensen die het verhaal al kennen. Mensen die het verhaal niet kennen doorlopen het spel als een opeenvolging van losse levels die niet duidelijk op elkaar aangesloten zijn en dat is voor een spel gebasseerd op een verhaal als dit, waar je zoveel kanten mee op kunt, een erg groot minpunt.

Als je het verhaal kent en besluit om het spel toch te gaan spelen dan heb je als je alleen speelt drie mogelijkheden; het hoofdspel genaamd adventure, care of magical creatures en mini-games. In het hoofdspel volg je delen van de verhaallijn van het boek en de film. Je kunt een van de beschikbare levels kiezen om te spelen, hoe verder je komt in het spel des te meer levels er vrij zijn om uit te kiezen. Elk level kan meerdere keren gespeeld worden om te proberen om alle items uit een bepaald level te verzamelen. Zo kun je Bertie Bott\'s Every-Flavour Beans in twee kleuren vinden en chocolate frogs verzamelen. Met de groene bonen van Bertie Bott kun je kaarten kopen bij Fred en George en de zilverkleurige bonen zorgen ervoor dat je tijdelijk niets kan gebeuren. De chocolade kikkers tenslotte zorgen ervoor dat je health verbetert. Naast deze basis-items kun je ook verzamelkaarten en triwizard shields vinden. Deze verzamelkaarten zijn redelijk zinloos en zijn enkel bedoeld om, zoals het woord al zegt, te verzamelen en te bekijken. De triwizard shields zijn wel belangrijk, met deze shields kun je bonussen unlocken.

Voordat je een level begint kun je kiezen met wie je een level door wilt spelen. Je kunt kiezen voor Harry met zijn goede krachtige spreuken, Ron met zijn hoge snelheid en Hermione met haar goede verdediging. Echt heel veel verschil merk je echter niet als je afwisselend met de drie personages speelt. De twee personages waar je niet mee speelt lopen elk level braaf achter je aan totdat ze je een keer kunnen helpen. Door op de L-knop te drukken of op het touch-screen op de hoofden van je vrienden te tikken kun je hun hulp inschakelen om samen iets te doen wat alleen niet lukt, zoals een zwaar voorwerp verplaatsen. Dit helpen gaat natuurlijk niet op de ouderwetse manier door met z\'n allen tegen het voorwerp te gaan duwen, maar hiervoor worden de geleerde magische krachten gebruikt. Zo kun je onder andere met de A-knop de Ventus-spreuk uitspreken, waarmee je een kleine windstoot veroorzaakt en met de B-knop het bekende Wingardium Leviosa uitspreken om voorwerpen te laten zweven. Als je verder komt in het spel leer je steeds nieuwe spreuken. Elke knop kan meerdere spreuken tot gevolg hebben, welke spreuk je uiteindelijk uitspreekt hangt af van de omgeving waar je je in bevind en welke spreuk daarin goed van pas zou komen.

Een level vormt eigenlijk een soort van doolhof waar je door het oplossen van simpele puzzels uit kunt komen. Soms is het opzij zweven van een steen al een oplossing, maar andere keren zul je een kast naar een bepaalde plek moeten laten zweven en daar vervolgens op moeten klimmen om een schakelaar om te zetten waardoor de deur naar een verder stuk open gaat. Tijdens je tocht kom je vele wezens tegen die je kent van het schoolvak \'Care for magical creatures\'. Vaak kun je pas verder in het level als je al deze wezens hebt verslagen. Soms kan dit door ze gewoon met Ventus-spreuken te bestoken, maar soms zul je krachtige spreuken moeten gebruiken waarbij het spel overschakelt naar een soort minigame waarbij je met je stylus een bepaalde beweging op het touch-screen moet maken. Deze gevechten zijn best wel leuk om te doen alleen niet als je het vier keer in twee minuten moet doen en je ook elke keer weer je stylus moet pakken en weer terug moet stoppen. De rest van de levels zijn redelijk saai en de puzzels zijn erg gemakkelijk. Steeds is het weer kijken waar de knop zit en hoe je daarbij kunt komen en erg veel afwisseling zit daar niet bij. Daarnaast kom je vaak dezelfde vijanden tegen die je soms in een kleine ruimte een keer of zeven moet verslaan eer de deur naar de volgende ruimte opent.