Evil Genius

Zoals je op de voorgaande pagina’s kon lezen biedt Evil Genius een enorm scala aan mogelijkheden. In de praktijk is het echter niet altijd koek en ei, en dan met name de hoeveelheid en de frequentie waarmee je aangevallen wordt.


Het aantal lijkzakken in de vriezer geeft wel aan hoeveel je aangevallen wordt<\/center>

Als je ook maar een beetje ongein uithaalt op de wereldkaart komen er agents achter je aan, niet een paar, maar gewoon meerdere groepen van bijv. 6 man. Om te zorgen dat je basis veilig blijft en niet het slachtoffer wordt van de bommen van de agents zal je al snel je alarmniveau moeten verhogen naar rood. Het rode alarmniveau houdt in dat je onderdanen alles wat vijandig is en binnen hun gezichtsveld loopt zullen aanvallen, en dat ze zich zullen bewapenen in de Armory.

Het nadeel hiervan is dat je niet kunt instellen welke onderdanen zichzelf bewapenen en aanvallen. Zo komt het heel snel voor dat niet alleen je guards de agents proberen te stoppen, maar ook je researchers welke totaal geen slagkracht hebben en snel dood zijn. Hierdoor verlies je al heel snel goed personeel, waaronder ook valets welke je onderdanen weer terug de basis in kunnen brengen wanneer een van hun statusmeters leeg is gelopen (bijv. strength, als dat leegloopt raakt je minion bewusteloos).


De pure chaos ten gevolge van de mindere controle, alle manschappen op de screenshots hebben 0-3 attention en kunnen dus niks, kon je ze nou maar terugtrekken voor herstel.......<\/center>

Dit proces is ook niet te stoppen d.m.v. directe controle over je onderdanen, zoals in Dungeon Keeper waarin je ze gewoon op kon pakken en ver van het gevecht neer kon zetten. Een feature die zeer welkom was geweest bij deze game, en de gameplay score zeker met 10% omhoog gegooid had.