Joint Task Force

Most Wanted Entertainment, een door HD Publishing opgezette studio, nam enige tijd terug de ontwikkeling over van een nieuwe RTS game, Joint Task Force, van de failliet gegane ontwikkelaar Mithis (Nexus: The Jupiter Incident). Joint Task Force (JTF), is inmiddels afgerond door Most Wanted en in deze review lees je of de ontwikkelaar aan de vele beloftes heeft weten te voldoen of dat het toch nog een tegenvaller is geworden.

In Joint Task Force neem je de leiding op je van het eerste team van de Joint Task Force, een internationale legereenheid die is opgericht om in crisissituaties de dingen kunnen te doen die de blauwhelmen nooit mochten. De Joint Task Force krijgt toestemming om te schieten wanneer er op ze geschoten wordt en mag ook gewoon aanvallen uitvoeren. Men moet echter wel zorgen dat er zo min mogelijk burgerslachtoffers vallen, de burgergebouwen moeten zo veel mogelijk heel blijven en men moet rekening houden met de altijd toekijkende pers. Dit alles is verpakt in een redelijk traditioneel ogend RTS jasje.

De game neemt je in de vrij lang durende campaign mee naar alle uithoeken van de wereld. Je doet in je strijd tegen een extreem geweldadige terroristische organisatie onder andere Somalië, Afghanistan, Bosnië, Colombia en Irak aan. De missies in de game hebben allemaal verschillende doelen en vereisen een andere aanpak. Zo moet je bijvoorbeeld in één missie een gijzeling op een boorplatform zien te beeindigen met een handjevol soldaten, en moet je in een andere missie weer een vliegveld bevrijden van meerdere pantsereenheden en een grote hoeveelheid infanterie. De variatie in missies is dus erg goed, en daarnaast zijn de missies ook allemaal leuk opgezet en meestal leuk om te spelen.

Het gevecht ga je aan met een groot aantal verschillende eenheden. Je hebt onder andere toegang tot gewone soldaten, commando’s, sluipschutters, tanks, humvees, gevechtshelicopters en meer. En naast deze gewone eenheden kun je ook versterkingen inroepen in de vorm van een eenmalig iets, zoals het met de satteliet in kaart brengen van een regio om te zien of er vijanden zitten of het opblazen van een gebouw met een tomahawk kruisraket. In tegenstelling tot in veel andere RTS games bouw je in Joint Task Force niet een basis waar je deze eenheden maakt. Je begint een missie met een groepje eenheden dat grotendeels van tevoren vast staat. In de meeste missies is dit echter niet alles wat je hebt, je kunt vaak versterkingen inroepen. Om de game in balans te houden kun je echter niet oneindig versterkingen inroepen, hier zit een bepaalde limiet op. Je krijgt een bepaald geldbedrag aan het begin van een misse, en tijdens missies kun je door het voltooien van objectives extra geld verdienen. Je krijgt echter minder geld als je reputatie zakt door negatieve media-aandacht, dus je hebt baat bij zo min mogelijk burgerslachtoffers en het helpen van humanitaire konvooien van de VN. Het systeem van versterkingen en alles wat daar bij komt kijken is erg goed uitgewerkt en voegt toe aan de gameplay, je zal echt voorzichtig worden met je eenheden en ze niet zomaar in de strijd gooien op goed geluk.

Eén van de betere elementen van Joint Task Force is het systeem van de helden. Deze helden verkrijgen ervaring naarmate ze meer vechten. Als ze eenmaal voldoende ervaring hebben vergaard gaan ze in level omhoog. Wanneer ze dit doen kun je één van negen beschikbare upgrades kiezen, die verschillen per soort held. Deze upgrades kunnen variëren van een armour bonus voor units om de held heen tot het uit zichzelf kunnen genezen. Naast de helden heb je ook luitenanten, welke vergelijkbaar werken, maar toch zijn er een paar verschillen. Het eerste verschil is dat je luitenanten recruteert uit de eenheden die je hebt gebruikt in een bepaalde missie en die voldoende ervaring hebben vergaard voor promotie. Na elke missie kun je er één recruteren, maar slechts tot een maximum dat verschilt per soort (bijvoorbeeld één piloot en twee commando’s). Het tweede verschil is dat je missies niet voorbij zijn nadat een van je luitenanten dood gaat, iets wat wel het geval is bij je helden.

Helaas valt er ook genoeg negatiefs te melden over Joint Task Force. Eén van de grotere mankementen aan de game is de AI van je eigen eenheden. Waar in de meeste RTS games je eenheden altijd terugvuren wanneer er op ze geschoten wordt of wanneer ze in de buurt zijn van een vijand is dit niet zo in Joint Task Force. In Joint Task Force zal je vrijwel alle orders handmatig moeten geven, iets wat vrij hectisch kan worden in grote slagen. Gelukkig is er wel een pause modus, maar dat speelt gewoonweg niet lekker en haalt het tempo uit het spel. Ook laat de pathfinding (hoe eenheden zich een weg banen door een level) van de game vaak te wensen over, waardoor eenheden vast komen te zitten of langs onlogische en gevaarlijke routes rijden.

Deze factoren samen zorgen voor nog een minpunt aan de game, namelijk dat het heel erg trial & error wordt. Je zal de quicksave optie regelmatig moeten gebruiken, omdat je eenheden behoorlijk makkelijk dood gaan. In tegenstelling tot in veel andere RTS games overleven je infanterie-eenheden bijvoorbeeld geen inslag van artillerievuur in de buurt. Gebeurt dit, dan zie je je mannetjes door de lucht vliegen en dood neerkomen. Ook wil je vaak saven omdat er regelmatig stupide dingen gebeuren. Het is me meer dan eens overkomen dat m’n held werd overreden door een vijandelijke jeep die van achteren kwam. En waar eenheden in andere games zelf aan de kant duiken hoef je dat dankzij de unit AI in JTF absoluut niet te verwachten. De game wordt om die reden soms behoorlijk trial & error, zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad.

Naast een single-player modus bezit JTF ook een multiplayer modus via LAN of het Internet. De leukste multiplayer modus is wat mij betreft de co-op modus, in deze modus kun je samen met iemand anders de hele campaign nog eens helemaal overdoen. Daarnaast heb je de gewone multiplayer modus waarin je tegen anderen speelt om de controle van bepaalde punten op de kaart. Heb je deze in handen dan krijg je daar geld voor waarmee je weer extra versterkingen aan kunt voeren. Deze modus kun je ook spelen tegen de computer via de skirmish optie, dit is echter niet aan te raden, want de AI is behoorlijk voorspelbaar en dom. Het ontnemen van hun controle punten is vaak ook absoluut niet lastig.