Pro Cycling Manager 2006
De game bezit verschillende modi die je kunt kiezen. Je kunt er voor kiezen om een enkele koers (zelfgemaakt of één uit het seizoen 2006) te rijden, je kunt een ronde zoals de Giro of Tour de France rijden, je kunt een klassieker zoals bijvoorbeeld Milan – San-Remo rijden en je kunt voor de carrière-modus kiezen. In laatstgenoemde modus, waar eigenlijk het spel om draait, word je aangesteld als manager van een ploeg. Als manager van deze ploeg zal je in eerste instantie het seizoen 2006 in goede banen moeten leiden, volgende seizoenen zijn ook een optie als je goed genoeg presteert en je de doelen van de sponsor van de ploeg haalt.
Jouw taken als manager zullen sterk uiteenlopen; zo zal je op de financiën moeten letten, renners tevreden moeten houden, contracten moeten afsluiten, nieuw talent moeten scouten en nog heel veel meer. Onder dat heel veel meer valt ook de mogelijkheid om een enkele koers in goede banen te leiden. Kies je hiervoor dan kom je, na het selecteren van het gebruikte materieel en welke renners meegaan, in een 3D weergave van een koers. In deze weergave kun je eigenlijk alles doen wat ploegen ook in een echte koers doen. Zo kun je, zoals de Discovery Channel ploeg verleden jaar, de vlakke koersen proberen te controleren zodat klassementsrenners niet ontsnappen, om vervolgens door een noodtempo in de bergen te rijden met je ploeg om tijd te pakken in het klassement van je kopman. Andere ploegen laten echter niet zomaar over zich heenlopen, een goed geklasseerde renner in een ronde zal bijvoorbeeld lang niet zo snel ontsnappen als een die in de achterhoede van het klassement staat.
En wil je ontsnappen dan is dit niet te doen door zomaar te demarreren, het is zaak dat je goede renners met je meekrijgt of dat je meespringt met de juiste ontsnapping. Zit een van je renners bij de verkeerde ontsnapping dan zal dat krachten kosten zonder dat daar resultaat tegenover staat. Zoals je wel kunt raden is het winnen van een koers in Pro Cycling Manager 2006 aanzienlijk moeilijker dan het winnen van een wedstrijd in andere sportgames. De vreugde is echter des te groter wanneer het wel lukt; toen Denis Menchov als eerste het eindpunt van de 15e etappe in de Tour de France naar Alpe d\'Huez bereikte onder mijn leiding had ik een groter gevoel van voldoening dan bij het winnen van het WK bij een voetbalgame.
Het realisme houdt echter zeker niet op bij het simuleren van de koers zelf, de database van renners bestaat in dit deel vrijwel volledig uit echte renners. Slechts van de Discovery channel ploeg en van een aantal losse renners heeft Cyanide niet de licenties bemachtigd. En laten we eerlijk zijn, een peloton met Boonen en Dekker is een stuk better dan een peloton met Baanen en Dokkar. In totaal zijn er zo\'n 1200 renners verdeeld over 50 teams. Ook het aantal etappes is bijna twee maal zo groot met een totaal van 465 in deze uitvoering. Dit realisme is ook aanwezig bij de uitrusting voor de renners. Kaders, wielen en helmen kan men mee variëren naarmate de koers dit vereist: de spullen variëren in kracht op het vlakke, in de bergen en bij tijdritten.
Natuurlijk kost dit alles flink wat geld. En naast het materieel moeten er ook nog eens reiskosten, trainingskampen en natuurlijk loonkosten betaald worden (zowel aan renners als artsen, trainers en scouts). Aan geld kom je in de eerste plaats door dat wat je krijgt van je hoofdsponsor in het begin van het seizoen, deze beloning hangt in latere seizoenen af van je prestaties in het verleden: mindere prestaties leiden tot een lager budget en vice-versa. Verder kun je proberen kleinere extra sponsoren aan te trekken voor een seizoen of twee. En natuurlijk kunnen renners eveneens op een directere manier geld in het laatje te brengen, door winstpremies maar ook startpremies.
Is er dan alleen maar positiefs te melden over Pro Cycling Manager 2006? Nee, zeker niet. In de eerste plaats zijn de laadtijden voor de real-time ritsimulaties soms wel erg lang. Gezien wat er in wordt geladen is dit echter niet een dealbreaker, honderden toeschouwers (waaronder meerennende mensen in duivelpak) en renners worden op een gigantisch parcours getoond. Wel erg jammer is dat Cyanide zoals elk jaar helaas weer de game met een aardige hoeveelheid bugs heeft verscheept. De bugs in dit deel bestaan hoofdzakelijk uit crashes tijdens ritten. Vrij frustrerend is het zeker, en al helemaal wanneer je net aan de leiding gaat bij een belangrijke rit, zoals mij overkwam met Joost Posthuma bij de proloog van de Tour de France. Hopelijk zal Cyanide alsnog de bugs adresseren.
Iets wat tevens de pret drukt is het geluid. Niet alleen is de commentator vrij irritant in zijn gedragingen en herhaalt hij wel erg snel dingen, maar de muziek is ook maar een zeer beperkte selectie, en geen van de nummers in de game zijn goed luisterbaar.