War World: Tactical Combat

PR-leugens en overdrijvingen zijn niet ongewoon binnen de gameswereld. We hebben alles al eens gezien, van games die zouden lijken op lucide dromen tot gamesconsoles die jaren geleden al Toy Story met gemak in real-time zouden kunnen renderen. Ook de actiegame War World: Tactical Combat kent zijn leugens; het belooft zaken als \'intense combat\', \'intense singleplayer action\' en zelfs een \'ultimate combat experience\'. Helaas zijn dit allemaal verachtelijke, vieze leugens.

Na de handleiding, waarvan met zijn zes pagina\'s (excl. credits, contact, inhoudsopgave) gerust gezegd mag worden dat het epische proporties bezit, doorgeworsteld te hebben om er uiteindelijk achter te komen dat er geen enkele aanwijzing in stond hoe de game te spelen, startte ik de game, niet voorbereid op wat komen zou, maar op. Eenmaal in de game kwam ik er tot mijn grote verbazing achter dat men bij Third Wave blijkbaar geen zin had om een tutorial toe te voegen en kon ik direct beginnen aan de honderd missies lange singleplayer campaign.

In de singleplayer ga je met je verrassend kleine robot, welke je in de derde persoon bestuurt, op één van de zes moeilijkheidsgraden het gevecht aan met andere robots op één van de stuk of tien even slecht ontworpen maps. Elk van de honderd missies is exact hetzelfde en bestaat uit het vernietigen van de vijanden die telkens gedropt worden of gewoon spawnen totdat ze allemaal weg zijn. Erg uitdagend wordt het nooit, de AI heeft namelijk nog niet de kunst van het mikken ontdekt. Je raken is iets waartoe de AI slechts zelden besluit tenzij je óf stilstaat óf een van de sloomste mechs hebt gekozen. Elk van de missies duurt hooguit een minuut of drie waarna je beloond wordt met 3000 credits.

Met deze verdiende credits kun je allerlei zaken upgraden aan je mech. Gelukkig voor de twijfelaars onder ons klopt de uitspraak \'carefully balanced weapon systems\' op het doosje niet en zijn de meeste wapensystemen, mechs en equipmenttypes volkomen zinloos. Zo kun je voor de armen van je robot kiezen tussen lasers en miniguns. De miniguns doen echter zo veel schade, zijn zo accuraat (je schiet er beter mee over lange afstanden dan sniper rifles in de meeste games omdat terugslag in zijn geheel ontbreekt) en hebben zo veel ammo dat het kiezen voor de duurdere lasers geen goede beslissing is. Zoals gezegd kun je ook je mech upgraden. Dit is echter volkomen zinloos, want ondanks dat de duurdere types meer munitie hebben en zwaarder gepantserd zijn, zijn ze zo tergend sloom dat je veel vaker geraakt wordt en veel sneller dood bent.

Veel spelers waren er nog niet te bekennen online, wat logischerwijs te maken heeft dat de game bij schrijven nog niet in de winkels ligt. Wel waren er een aantal reviewers online, maar spelen met hen leverde niet veel plezier op daar de netcode niet bepaald top was. Vrijwel elke speler liep enkel in schokjes en de chat stond dan ook vol met \'lag!\'. Wat enkel overblijft is het bewonderen van de voor deze tijd erg matige graphics en de slechte prestaties van de game wat betreft het geluid.

Het zal geen verrassing zijn dat War World: Tactical Combat er niet goed vanaf komt. De game is volledig uit balans, het mapdesign is afgrijselijk en inspiratieloos, er zijn veel te weinig wapens, de AI mag leren mikken, de multiplayer is onmogelijk te spelen dankzij lag en de game is gewoonweg niet leuk om te spelen. Is er dan niks positiefs te melden? Jawel, de uninstaller van de game deed zijn werk in vijf seconden.

Omdat War World: Tactical Combat een schande voor de industrie is krijgt de game een nog erg gulle 2.