The Guild 2

The Guild 2 is een game die je, net zoals zijn voorgangers, meeneemt naar tijden die wij beschouwen als eenvoudiger. Als we de visie van ontwikkelaar 4HEAD op de late middeleeuwen/vroege renaissance echter mogen geloven speelde er toch een stuk meer. The Guild 2 neemt je namelijk mee naar een wereld vol politieke intriges. In deze wereld is het jouw taak om een dynastie naar de absolute top te leiden. Dit kun je doen door een zakenimperium op te bouwen en door je goede reputatie een hoge positie te beklimmen. Echter kun je ook kiezen voor een wat minder ethisch verantwoord pad en je tegenstanders uit de weg ruimen, hoge overheidsfunctionarissen omkopen etc.

The Guild 2 is een hybride tussen twee genres. Ondanks dat het hoofdzakelijk een RPG is bekijk je wel de spelwereld van boven, zoals gebruikelijk is in bijvoorbeeld godgames. Laten we echter beginnen bij het begin. In het prille begin stel je namelijk nog helemaal niks voor. Je kiest in het vrij beperkte character creation scherm hoe je eerste personage er uit ziet, tot wat voor klasse hij behoort (zoals bijvoorbeeld vakman of geleerde) en in wat voor gebieden hij vaardig is. Deze vaardigheden geven je personage voordeel op allerlei verschillende vlakken zoals in interactie met anderen of in het fabriceren van goederen. In tegenstelling tot in de voorgaande delen zal je je personages niet tot een ‘Jack of all trades’ kunnen omtoveren, maar zal je je moeten specialiseren. Afhankelijk van de klasse van je personage zal een hoge vaardigheid verkrijgen in een bepaald gebied makkelijker of moeilijker zijn. Ervaringspunten voor het verhogen van je vaardigheden verkrijg je door de wat ongewonere acties in het spel uit te voeren. Verwacht dus geen punten voor een eindje lopen met je personage, maar wel voor het winnen van een duel.

De game draait echter niet puur om de handelingen die jij je personage direct laat verrichten. Wat je namelijk moet doen, of je nou voor het zijn van een rover of eerlijke vakman kiest, is het bouwen van gebouwen. Afhankelijk van je klasse heb je toegang tot verschillende gebouwen. Zo kun je als vakman onder andere een smederij en een timmermanszaak bouwen en heb je als geleerde toegang tot een alchemie-winkel en een kerk. Naarmate je in levels omhoog gaat zal je ook het recht verkrijgen tot het bouwen van grotere varianten op deze gebouwen. Zo zal je uiteindelijk van je kerk een kathedraal kunnen maken en van je simpele smederij een grote geavanceerde wapensmederij. Daarnaast kun je per level ook een aantal kleine upgrades laten uitvoeren aan je verschillende gebouwen. Hierbij moet je denken aan roosters voor de ramen om inbrekers buiten te houden of een upgrade om nieuwe wapens te kunnen smeden.

Naarmate je meer gebouwen krijgt wordt het bijhouden van alles steeds lastiger. Daarom kun je gelukkig vanaf het tweede niveau van elk gebouw deze automatisch laten runnen. De AI zal echter niet zomaar wat doen, je kunt precies instellen wat de AI mag regelen en wat niet. En wat de AI afhandelt doet hij over het algemeen vrij goed. Jammer is wel dat het pas vanaf het tweede niveau van de gebouwen kan, aangezien je je in het begin het liefst zo snel mogelijk richt op de ontwikkeling van je personage.