CSI: Hard Evidence

CSI: Crime Scene Investigation is nog altijd razend populair in vele landen. De serie, die draait om een team forensische onderzoekers in de gokstad Las Vegas, is ook in Nederland nog altijd uiterst succesvol. Gamers konden in drie eerdere CSI: Crime Scene Investigation games al vele moorden tot op de bodem uit gaan zoeken, en nu is er een nieuw deel met de subtitel Hard Evidence. CSI: Hard Evidence is net als het vorige deel, CSI: 3 Dimensions of Murder, van de hand van Sam & Max ontwikkelaar Telltale Games en plaatst je ook deze keer weer in de rol van een nieuw CSI-lid.

Als nieuw lid kan men je niet zomaar naar een crimescene sturen. Teamleider Gil Grissom stuurt dus elke keer een ander teamlid met je mee. De teamleden zijn allemaal ingesproken door de originele acteurs uit de TV-serie, maar eigenlijk klinken alle voice-overs behoorlijk onnatuurlijk met uitzondering van die van inspecteur Jim Brass (Paul Guilfoyle) en Gil Grissom (Wiliam Petersen). Ter plekke op de crimescene zijn je teamgenoten ook niet bepaald behulpzaam, maar dat is niet zo erg. De game laat jou al het werk doen, en zit je vast of moet je iets geverifieerd hebben dan komen ze pas in actie. Over het algemeen zal het vooral neerkomen op het verifiëren van zaken, want CSI: Hard Evidence is net als de voorgaande CSI games zo makkelijk dat je absoluut niet de hints die je teamgenoten kunnen geven nodig zal hebben.

Voor een adventure is CSI: Hard Evidence dan ook zo casual als het wordt. Als licentiegame moet het immers ook iemand kunnen bekoren die nooit speelt. Tevens is in dit deel het game-element een beetje afwezig. Het enige wat je doet is zoeken naar objecten of sporen, het juiste gereedschap pakken en klikken. Echt puzzelen komt er niet aan te pas, noch hoef je echte vaardigheden te hebben. Wat je vooral doet is handelingen verrichten die het verhaal weer een stukje verder helpen en je weer verdachten laten verhoren.

Gelukkig komt hier dan één van de grootste pluspunten van CSI: Hard Evidence, het verhaal. Waar het in de vorige CSI games nog wel eens te wensen over liet is het in dit deel beduidend beter. De vijf cases die je in de game op moet lossen doen eigenlijk qua kwaliteit amper onder voor wat je in de serie ziet, en dat is toch redelijk zeldzaam onder de licentiegames. De cutscenes die je flybys van Las Vegas, handelingen in het laboratorium of het mogelijke verloop van een moord laten zien dragen verder bij aan het creeëren van hetzelfde gevoel dat je hebt bij het kijken van de serie.

Jammer is het hier dan dat de graphics wel érg matig zijn. De achtergronden zien er nog prima en functioneel uit, maar de personages zijn tenenkrommend slecht. Niet alleen zien ze er uit als een trol na een zwaar ski-ongeluk, ook heb je af en toe last van een bug bij de ogen van de personages waardoor het lijkt alsof men bij CSI regelmatig wat stimulerende middelen uit de bewijsopslag leent. Toch is er een positieve kant hieraan, de game heeft erg lage systeemeisen, iets dat we vaker zien in adventures.

CSI: Hard Evidence is eigenlijk precies wat een hoop liefhebbers van de TV-serie graag willen, meer van hetzelfde. Je krijgt geen game met uitdagende puzzels, mooie graphics of een diepe gameplay. Wat je krijgt zijn vijf cases die elk erg behoorlijk geschreven zijn en die precies het CSI-gevoel weten over te brengen. Ben je dan ook fan van de serie en kun je niet genoeg van CSI krijgen, dan is CSI: Hard Evidence de 25 euro waarvoor je hem kan vinden gewoon waard. Ben je een adventure gamer die op zoek is naar wat nieuws en verder niks met CSI heeft, dan kun je beter verder kijken.