DVD: Eden Lake

Een serieuze waarschuwing vooraf: Kijk deze film niet als je snel misselijk raakt, want dat doet Eden Lake met je. Voor het beste effect moet je eigenlijk de film gaan kijken voordat je er ook maar iets over gehoord hebt. Maar om je toch een idee te geven over deze film, is deze review geschreven. Maar damn wat een zieke film!

Echte horror
Britse horror is weer terug van weg geweest, met Doomsday, The Descent en nu ook Eden Lake laat zij zien dat we rekening moeten houden met de filmmakers aan de andere kant van de Noordzee. Het plot is redelijk eenvoudig. Steve (Fassbender) neemt zijn vriendin Jenny (Reilly) een weekend mee om hun drukke Londense leven te ontvluchten en eens lekker te gaan kamperen. Hij kent een leuke, romantische plek bij Eden Lake, een meer dat serene rust uitstraalt en nog ongerepte natuur biedt. Daar aangekomen zoeken ze een rustig plekje bij het strand en rollen de handdoekjes uit. Even later verschijnt er een groepje jongeren dat de muziek aardig hard heeft staan en ook nog een blaffende Rottweiler bij zich heeft. De rust is weg. Het (mannelijke) eergevoel van Steve gaat opspelen en hij besluit de groep vriendelijk te vragen hun muziek wat zachter te zetten. Uiteraard gebeurt dit niet en dit is het begin van de pesterijen.

Als Steve dan besluit zich niets aan te trekken van de schavuiten en Jenny liever weg gegaan was, gaat het groepje weg van het strand. De tent wordt opgezet en de romantiek kan beginnen. De volgende dag ontdekt Steve na het duiken dat de strandtas met daarin zijn autosleutels weg is. De auto is inmiddels ook weggehaald en dit is toch een teken aan de wand dat de kids zich niet zomaar weg laten jagen. De redelijk onschuldige pesterijen ontaarden zich in ware terreur.

Realistisch
Wat er dan ontstaat is realistisch en dat is precies de kracht achter deze horrorfilm. De makers van Eden Lake zorgen er voor dat je je aardig kunt inleven in de twee personages, en daardoor steeds afvraagt of ze de juiste keuzes maken. De leider van de bende is Brett, een echte Engelse hooligan zoals je hem zou verwachten. Hij laat niet met zich sollen en heeft besloten het leven van het stel zo moeilijk mogelijk te maken. In de zoektocht naar hun auto raken Steve en Jenny verwikkeld in een strijd om hun eigen leven. En dan te bedenken dat Steve juist dit weekend Jenny ten huwelijk wilde vragen.

Eden Lake toont een groep jongeren dat tot het ergste in staat is en afkomstig is uit de arme Engelse arbeidersklasse. Het is een horrorfilm waarin geen rare monsters of geesten voorkomen, maar 'gewoon' kinderen. Dit is precies waar de makers de spijker op de kop slaan, de film is eng omdat het realistisch is. En daarbij natuurlijk ook een aantal schrikmomenten en misselijkmakende verwondingen. De ingrediënten voor een heerlijk avondje verscholen zitten achter je kussen. De kanttekening hierbij is wel dat je echt met een akelig gevoel achterblijft als de 90 minuten film achter de rug zijn. De zak chips blijft ongeopend op tafel liggen. En kamperen laat je voortaan ook wel uit je hoofd. Wat een verschrikkelijke film eigenlijk! Verschrikkelijk goed dan. Maar je denkt wel vaak:'Waarom doen ze dit nu eigenlijk?' Een klein minpuntje aan een verder perfect uitgewerkte, realistische horrorthriller.

Extra's
Naast de hoofdfilm is de gereviewde versie voorzien van een extra schijfje met daarop maar liefst 75 minuten extra's. Naast een foto- en filmgallery is er ook een aantal trailer van de film te zien. Deze schijf is ook voorzien van een 'behind the scenes' waarin duidelijk wordt dat het loodzwaar was om te maken, maar tegelijkertijd ook hoe gemakkelijk het eigenlijk is om bepaalde dingen er angstaanjagend uit te laten zien. De interviews met cast en crew nemen bijna 50 minuten in beslag en geven een goed beeld van de film en de gedachten van de makers en acteurs. In de 'Liner notes' valt wat over de makers, de acteurs, de omgeving en het genre te lezen. Coole extra's die het effect dat de film op je heeft enigszins laten verzwakken omdat je niet meer in die enge sfeer zit. Goed voor een welverdiende 4 sterren.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 1 september 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.