DVD: How To Lose Friends and Alienate People

Simon Pegg als Britse tabloid-journalist die zijn geluk gaat beproeven in Amerika. In een zeer bescheiden notendop is dat de hoofdlijn van How To Lose Friends & Alienate People met als ondertitel: Get Rich Or Die Trying. Sidney Young (Pegg) probeert het zijn hele leven al, maar rijk worden wil niet echt lukken. Hij is in Engeland redacteur van 'The Post Modern Review' en is daar vooral bezig met het afzeiken van beroemdheden. Sterker nog, hij heeft het haast tot een kunst verheven. Hij probeert feestjes binnen te komen en sterren te ontmoeten, maar het wil niet zo schorten. Totdat hij een telefoontje krijgt vanuit Amerika...

Dit telefoontje is afkomstig van de eigenaar van Sharpe's Magazine, HET glossy boulevard blad van Amerika. Deze eigenaar, Clayton Harding (Bridges), vindt dat Sidney maar eens naar New York moet komen om voor hem en zijn blad te gaan werken. Sidney is door het dolle heen en denkt het nu helemaal te gaan maken in Amerika als roddeljournalist, maar na een maand of drie heeft hij slechts een handvol woorden op papier gezet en is daarvan slechts een fractie gepubliceerd. Hij is dus niet het grote succes dat hij vooraf gehoopt had te worden.

Gekke bekken
Sidney komt bij zijn nieuwe baan in aanraking met Alison Olsen (Dunst), een ietwat ironisch ingestelde dame die aan Sidney duidelijk maakt dat er maar één weg omhoog is: al likkende. Kirsten Dunst komt toch altijd over als het lieve schoolmeisje dat geen vlieg kwaad kan doen, maar in How To Lose Friends & Alienate People is ze ook gewoon grappig. Naast zo'n gekke bekkentrekker als Simon Pegg lijkt het lastig om je staande te houden, maar dit lukt Kirsten Dunst alleraardigst. Dat Sidney verliefd wordt op zijn collega Alison zal overigens niemand die de film ziet verrassen. Dan is er ook nog de werkelijk bloedmooie Sophie Maes (Fox), de grote actrice waarop de hoop van Sharpe's Magazine gevestigd is. Zolang zij exclusief voor dat blad interviews geeft, verkoopt het. En dat weten ze daar maar al te goed. Voor haar wordt werkelijk alles gedaan en gezien haar schoonheid is dit ook niet geheel onterecht.

The verdict
Simon Pegg heeft zijn kracht als komisch acteur bewezen door films als Run Fatboy Run, Hot Fuzz en Shaun Of The Dead. In How To Lose Friends & Alienate People is hij weliswaar op bepaalde momenten best grappig, maar het lijkt hem toch niet te lukken om deze film tot een net zo grappig niveau te tillen als bovengenoemde films. Dit neemt niet weg dat het gewoon een leuke film is om naar te kijken, het is geen worsteling om 110 minuten naar hem te kijken. Voor de mannen helpt het wel mee dat Megan Fox meespeelt natuurlijk. Er wordt lekker in de film gescholden en er zitten een stel aardige grappen in die je mondhoeken wel even in beweging zet.

Label: RCV Releasedatum: 1 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.