Film: Role Models

Hoe dwing je twee volwassenen die hun inner child nog niet hebben losgelaten om op te groeien? Je laat ze mentor zijn voor een paar kinderen. Hoe krijg je vier tegengestelde personages in interessante situaties? Gooi ze tegen hun wil bij elkaar en laat ze een maand met elkaar optrekken. Hoe maak je een komische feelgood-movie? Daar is vast wel een recept voor en in dat geval heeft Role Models dat recept trouw gevolgd.

Danny (Paul Rudd) en Wheeler (Sean William Scott) zijn al jaren collega's bij een fabrikant van energy drinks. Hun dagelijkse invulling bestaat uit het rondrijden langs scholen en de leerlingen ervan overtuigen geen drugs te gebruiken, maar energy drinks te drinken. Niet bepaald een boeiende, veelzijdige baan, maar wel eentje waar Danny al tien jaar in zit. Wanneer hij in een cynische bui geen zin meer heeft in zijn werk en zijn vriendin een impulsief huwelijksaanzoek afwijst, kan het hem allemaal niets meer schelen. Een akkefietje dat Danny en Wheeler met de bestuurder van een wegsleepwagen krijgen, loopt dan ook uit op de keuze tussen een celstraf of 150 uur maatschappelijke dienstverlening. Die keuze lijkt snel gemaakt, maar de taak die Danny en Wheeler krijgen, namelijk als rolmodel dienen voor kinderen die een 'buddy' nodig hebben, is het duo niet bepaald op het lijf geschreven.

Danny krijgt de zorg over Augie, een pubernerd wiens levensinvulling bestaat uit weinig meer dan een middeleeuws rollenspel. Wheeler moet zich bezighouden met Ronnie, een jochie met een grote bek en een grover vocabulaire dan hijzelf. Waar Danny in eerste instantie totaal geen interesse heeft in Augies wereld en Wheeler geen controle over Ronnie kan krijgen, groeien de duo's meer naar elkaar toe naarmate de tijd vordert.

De basis van Role Models is redelijk simpel: gooi twee niet-zo-verantwoordelijke volwassenen bij een stel kinderen en laat ze aan zichzelf bewijzen dat ze wel degelijk iets nuttigs in hun mars hebben. Zorg ervoor dat er onderweg wat obstakels zijn, een paar grappen met een happy end, en klaar ben je.

Voor een deel slaagt de film hier ook wel in: er zijn inderdaad grappige momenten, de karakters zijn goed bij elkaar gezocht en het verhaal davert prima door. Voor een comedy valt er echter net te weinig te lachen, en de film lijkt soms te willen steunen op 'ongemakkelijke' scènes die grappig bedoeld zijn. Deze momenten slagen echter niet en halen de vaart uit de film, waardoor je je afvraagt waar je in hemelsnaam naar zit te kijken. Neem daarbij dat de uitkomst van het verhaal meer dan te voorspellen is en geen van de elementen enige originaliteit toont, en je hebt een film waar je prima om kunt glimlachen, maar niet veel meer.

Role Models is een degelijke film: het verhaal zit prima in elkaar, er valt wat te lachen en de acteurs zetten originele karakters neer. Het geheel is echter te veel volgens een recept uitgewerkt om te blijven boeien.

Label: Universal Releasedatum: 12 maart 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Check ook de reportage van de Role Models voorpremiere, in januari in Amsterdam.