DVD: Tinkerbell

We kennen Tinkerbell allemaal wel uit de films van haar vriendje, Peter Pan. Het elfje maakt in Peter Pan's leven regelmatig haar magische opwachting. Verder is ze op élke Disney-dvd en Blu-rayschijf te zien bij het logo. Het was dan ook slechts een kwestie van tijd voor Disney haar een eigen film zou geven. Een magisch verhaal over Tinkerbell is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en blu-ray onder de -niet erg verrassende- naam Tinkerbell. 74 minuten Disney-magie met elfje Tinkerbell in de hoofdrol.

Pixie Hollow
Tinkerbell heeft haar jeugd doorgebracht in Pixie Hollow, dat onderdeel uitmaakt van het wat grotere Neverland (Nooitgedachtland). Pixie Hollow kent veel verschillende zogenaamde elfjesgilden: het lichtgilde, het dierengilde, het watergilde en zelfs een knutselgilde. Tinkerbell maakt in het elfenrijk deel uit van dit laatste gilde. Ze ziet dit niet echt zitten, knutselen is niet wat haar interesseert, het is maar suf en vooral niet echt belangrijk vindt ze. Tinkerbell wil méér. Ze wil dingen ondernemen die er toe doen. In al haar goedheid haalt ze zich echter veel problemen op de hals en krijgt ze elfenkoningin Clarion niet echt op haar hand. Zeker niet wanneer ze de komst van de lente dreigt te voorkomen. Kortom: spannende en vooral magische avonturen van een lief, klein en vooral goed elfje.

Disney-Magie
Zoals we van Disney gewend zijn is de film tot in de puntjes verzorgd, inclusief moraal. Vriendschap en trots zijn op wie je bent en waar je vandaan komt, staan in dit verhaal weer recht overeind. De film heeft lang op zich laten wachten door diverse omstandigheden. Het was uiteindelijk John Lasseter (hoofd van de animatieafdeling en daarmee ook verantwoordelijk voor de integriteit van de personages) die na heel wat 'schaafwerk' zijn goedkeuring gaf aan het karakter Tinkerbell. Het was immers de eerste film waarin Tinkerbell een stem zou krijgen en dus een heus karakter. Lasseter stelde één voorwaarde voor de film: Peter Pan moest eruit... en zo geschiedde.

Het verhaal zit heel mooi in elkaar en laat Tinkerbell vanaf haar geboorte zien. Ze wordt hiermee losgekoppeld van alle personages waarmee ze in de Peter Pan verhalen verbonden was, want die kwamen allemaal pas veel later in beeld. Het animatieteam heeft knap werk geleverd; op de animaties is niets aan te merken. Het gefladder van magische elfjes moet voor het team een hele mooie ervaring geweest zijn, misschien zelfs wel betoverend. Vooral het gebruik van de 'elfenstof' is heel mooi in beeld gebracht. Het is alsof je als kijker op de bank ook een beetje betoverd wordt door de gouden regen van elfenstof.

Stem-invulling
De Nederlandse stemmen worden verzorgd door Angela Schijf, Eline Demunck, Rilke Eykermans, Nurlaila Karim, Anneke Beukman, Lien van de Kelder, Hetty Heyting, Anne Mie Gills, Jop Joris, Peter Thyssen en Jonas van Geel. Voor kinderen is deze optie op een dvd altijd heel welkom en maakt het verhaal beter te begrijpen. Volwassenen zullen eerder kiezen voor de originele versie en daarmee de stemmen van Mae Whitman, America Ferrera, Lucy Liu, Raven-Symoné, Kristin Chenoweth, Pamela Adlon, Jane Horrocks, Anjelica Huston, Jeff Bennett, Rob Paulsen en Jesse McCartney te horen krijgen. Niet heel veel bekende namen, maar zoals het Disney betaamd wel allemaal passend bij de karakters. Je wordt niet zomaar stemacteur in een Disney-film.

Tinkerbell is weer een voorbeeld van een heus Disney-verhaal, vol magie, kleur, moraal en vooral vermaak. Jonge kijkers zullen zich helemaal in de wereld van het kleine elfje wanen. De release op dvd kent een aantal extra's die de moeite waard zijn. Zo is er een vooruitblik te zien op de drie films die Tinkerbell nog gaat maken, enkele niet gebruikte scènes, een reisgids door de elfenvallei en de muziekvideo van Selena Gomes, 'Fly to your heart'. Het is een mooie aanvulling op een al even mooie film. Dit alles verpakt in een box gehuld in een kartonnen sleeve met heuse reliëfvleugels op de cover. Het geheel is daarmee áf. Disney doet zijn naam weer eer aan.

Label: Disney - Buena Vista Releasedatum: 5 november 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: