Boek: Denis Lepee - De Wereldorde

Het is juni 2007 als Tomasso Mac Donnell aan het duiken is naar een wrak in de zee bij de Balearen. Maar voordat ze echt van slag kunnen gaan, wordt het duiken stopgezet op basis van een aantal onduidelijke juridische gronden. Een anonieme opdrachtgever verzoekt Tomasso om naar Londen te komen en vraagt hem of hij op zoek wil gaan naar een in 1867 gezonken schip in de wateren rond Tunis. Nu zijn huidige project stil ligt, heeft hij hier toch ruim de tijd voor. Maar voordat er een akkoord is gesloten, vernietigt een bom de Big Ben. Tomasso raakt gewond, maar de advocaat die namens de opdrachtgever sprak overleeft het niet. Nog beduusd van de enorme klap vindt Tomasso een naam en e-mailadres en hij besluit op zoek te gaan naar zijn vreemde opdrachtgever. Maar meerdere belangrijke gebouwen worden vernietigd, geen enkele aanslag wordt opgeëist en Tomasso merkt dat hij door zijn speurwerk al snel als hoofdverdachte wordt gezien. En het blijkt geen pretje te zijn als zelfs de CIA jou als hoofdverdachte nummer één ziet.

Denis Lépéé is een Franse schrijver. Hij is naast een lokaal politicus ook een adviseur op het milieugebied. Samen met een andere politicus, Yves Jégo, heeft hij twee historische romans geschreven. Deze twee boeken zijn echter nog niet verschenen in het Nederlands. Of dat op korte termijn zal gebeuren is ook nog niet bekend. Het boek De Wereldorde speelt zich overigens in de huidige tijd af, maar er komen genoeg verwijzingen in voor naar het verleden.

Het is duidelijk dat de schrijver zich heeft verdiept in de architectuur, onderwaterarcheologie en CIA-praktijken. De rode draad in het verhaal gaat over alles wat te maken heeft met architectuur en wat de invloed hiervan op de wereld is. Uiteraard is alles netjes verpakt in een mooie thrillervorm waarin spanning, verborgen agenda's en verraad een ingewikkeld samenspel spelen. Maar helaas, het klinkt allemaal heel wat spannender dan dat het uiteindelijk is. Op een aantal punten komt het verhaal net wat te vergezocht over. Daarnaast lijkt er in de vertaling her en der wat te zijn blijven liggen. Neem bijvoorbeeld het jaartal waarin het boek zich af zou spelen. Op de achterflap staat keurig juni 2008 vermeld, hoofdstuk twee toont ons echter juni 2007 als tijdstip van handelen. Al deze feitjes bij elkaar geveegd leveren evengoed een net verhaal op, maar niet één verhaal dat boven de anderen uitsteekt. Redelijk en daar is alles mee gezegd.

Uitgever: Uitgeverij Mynx ISBN: 9789022550014 Pagina's: 295