CD: CSNY - Deja Vu Live

Een nogal misleidende titel zou je zeggen, want op het eerste oog springen vele CSNY-fans half van hun stoel af. Dit omdat het misschien wel zou gaan om een integrale live-set van één van de beste albums van het viertal. Gelijk maar met de deur in huis vallend, dat is het dus zeker niet! De inmiddels sterk verouderde heren trokken deze naam waarschijnlijk uit de kast wegens de politieke situatie waarin de VS verkeren. Bijna veertig jaar terug zat het land vast in een oorlog waar geen einde aan leek te komen en ook nu speelt zich een vergelijkbaar scenario af. Daarnaast houden de linkse rakkers niet zo van het beleid van Bush. Reden genoeg om wat oude anti-war songs uit de kast te trekken en nog even tegen Bush te keer te gaan.

Een korte blik op de tracklisting toont slechts twee nummers van het originele Déjà Vu ('Déjà Vu' en 'Teach Your Children'). Daarentegen spelen ze wel het halve Young album Living With War uit 2006. Opzich een scheve verdeling gelet op de bandnaam en de albumtitel, al dient de plaat ook als soundtrack van de door Neil Young geregisseerde film CSNY Déjà Vu. Persoonlijk had ik daarom meer van het roemrijke kwartet live op deze registratie gehoord. Kanttekening daarbij is wel dat sommige versies van Young in samenspel met zijn partners in crime goed uit de verf komen. 'Shock and Awe' is daar een mooi voorbeeld van.

Al met al mist de registratie pit, beduidende muzikale inhoud en de grote hits van CSNY waarvan de groep nu eenmaal het bekendst is. Op een gegeven moment lijken de strijdbroeders meer op ingedutte hippies die hun protesten (waarschijnlijk voor bakken met geld) stoïcijns afhandelen en tussendoor even melden dat het een lekker weertje is. Soms fleurt het prachtige gitaarspel het geheel even op en waan je je bij flarden samenzang in een tijdmachine, maar voor een groot deel is het een nogal flauwe set. De stemmen zijn ook niet helemaal meer wat het geweest is, maar is nog steeds acceptabel en wordt vaak opgepoetst door de vele samenzang.

Het publiek is na het spelen van 'Let's Impeach The President' van mening verdeeld en slingert afwisselend gejoel of geboe richting het podium. Ikzelf verkeer na het luisteren van het album in eenzelfde dilemma, gejoel is zeker terecht voor enkele songs op het live-album maar deze grootheden hadden zoveel beter gekund, vandaar dat er ook wat geboe bij komt.

Label: Warner Datum: Juli 2008 Waardering: