CD: Cafe del Mar - Dreams Volume 4

Café del Mar is een waar lounge-instituut geworden het laatste decennium, maar tevens een soort imperium dat op het moment een overdaad aan CdM producties uitgeeft. Spin-offs als Aria, Chillhouse Mix en Classic hebben een eigen twist maar de Dreams-collectie verzadigt samen met de gangbare Café del Mar cd's de markt. Inmiddels is er van de Dreams-sectie weer een nieuw deel, numero quatro! Voor het eerst een dubbelaar in de serie.

Vanaf het moment dat topproducer José Padilla uitgelounged was bij Café del Mar werd het geluid ook anders en verdween de trendzettende invloed van deze albums geleidelijk. Bruno Lepretre deed ook goed werk, maar misschien kwam het glazen plafond steeds dichterbij en nam de commercie het voor een deel over. De laatste jaren heeft men de touwen verder laten vieren om de wind weer in de zeilen te krijgen, maar het zet helaas weinig zoden aan de dijk. Namen als DAB, Rue Du Soleil en OHM-G zijn een baken voor de richting waarheen Café del Mar Dreams momenteel zeilt.

Deze compilatie is zoals zo velen uit de CdM-fabriek lekker en relaxt, maar het geluid is niet opvallend genoeg meer en verdwijnt in de ruis van de tientallen lounge-compilaties die per jaar uitgegeven worden. Down-tempo compilaties van Blossom, Supperclub, K&D Sessions of Music for Cocktails gooien hogere ogen op het moment. Er zijn uiteraard enkele pareltjes te vinden tussen de 28 tracks zoals OHM-G, La Caina, Ludvig & Stellar, Alejandro De Pinedo en Blank & Jones. Maar de gehele compilatie komt niet echt van de grond, iets specifieker nog; het blijft meer achter'grond'. Sommige nummers klinken simpelweg te eenvoudig of zijn te kort om bij te dragen aan een climax. Ook zijn enkele tracks al eerder uitgebracht op andere cd's van Café del Mar wat wijst naar gebrek aan inspiratie. Dreams 4 is goed genoeg voor een zondagje en op de achtergrond, maar niet voor een lounge-instituut dat vroeger toonaangevend was.

Label: Cafe del Mar Music Releasedatum: 11 oktober 2006