DVD: Nobody's Fool

Paul Newman (die voor deze rol een Oscarnominatie verdiende) speelt Sully, een geboren loser die op zijn zestigste nog steeds inwoont bij een hospita, en zonder werk zit als gevolg van een knieblessure, die hij heeft opgelopen als werknemer van een malafide bouwbedrijfje. Ook als echtgenoot en vader is hij mislukt, hij verliet zijn vrouw na de geboorte van hun zoon.

Op een dag komt die zoon terug in zijn leven, en bij die gelegenheid ontmoet Sully voor het eerst zijn kleinzoon. Hij besluit dat het tijd is om verantwoordelijkheden te nemen waarvoor hij jarenlang is weggelopen, en zet voorzichtig de eerste stappen in zijn hernieuwde loopbaan als vader én grootvader.
Behalve Newman zijn Melanie Griffith (bescheiden), Jessica Tandy (in haar laaste rol), en Bruce Willis (met haar!) de belangrijkste namen. Nobody's Fool is alweer uit 1994, dus het is nogal een trip terug in de tijd.

Destijds eiste deze film een plaats in de meeste top tien lijstjes van 1994 op. Het doet je afvragen waarom. Het eerste deel van de ondertitel luidt "In a town where nothing ever happens...". Je zou het zomaar lezen als "In a film where nothing ever happens...". Het script hangt van de onwaarschijnlijkheden aan elkaar, en is voorzien van een even onwaarschijnlijke laag poedersuiker. Ik kan me voorstellen dat Newman genomineerd is voor zijn rol. Nobody's fool is een vrij middelmatige film, op de oprispingen van Newman na. Hij strompelt letterlijk door de film, en speelt het droge karakter van Sully perfect afgemeten zonder veel franje, maar wél met humor.

Niettemin is dit onvoldoende om de film te redden. Ook zijn de esthetische en filmische kwaliteiten bepaald niet opzienbarend. Het camerawerk is gewoontjes, en de sfeer is grauw zonder spannend te worden. Het enige opzienbarende aan de film is eigenlijk dat ze twaalf jaar na verschijnen opeens op DVD wordt uigebracht. Maar waarom? Een hoge actualiteits- of toevoegende waarde lijkt Nobody's Fool namelijk niet te hebben. Ik had er op voorhand meer van verwacht. Teleurstelling en het mosterd-na-de-maaltijd-gevoel zorgt voor afronding naar twee sterren i.p.v. drie.

Label: Videofilmexpress Releasedatum: 25 april 2006 Kijkwijzer: