CD: Dance Valley - Hard Dance mixed by Tom Harding

Buiten is het guur en koud en stiekem verlang ik naar warme broeierige avonden. Op Dance Valley dit jaar was het zeker warm en broeierig weer, en als je dan nu naar buiten kijkt en je sluit je ogen wil je stiekem toch wel terug. Dance Valley 2004 was een geslaagd event en zoals ik al vaker heb gezegd bij grote events zoals deze horen CD's.

Dit jaar zijn er twee CD's uitgekomen. Een mainstage CD voor de mensen die van de wat rustigere stijlen houden, en een Hard Dance CD voor de mensen die wat meer pit in hun dancemuziek willen hebben. Jerruh heeft dan ook gekozen om de Mainstage CD van Ferry Corsten te reviewen en ik de Hard Dance CD van Tom Harding. Bij UDC hebben ze een concept dat heet HQ, dat zijn feesten die gegeven worden in de Melkweg in Amsterdam. De stijl die ze op die feesten draaien is Hard Dance, en Tom Harding is dan ook geen vreemde met deze stijl van draaien. Je kunt eigenlijk ook wel zeggen dat Hard Dance eigenlijk is omgedoopt naar HQ-stijl.

Deze dubbel-CD begint met "Nine Ways" van JDS. In de intro word je even door een MC voorgesteld aan Tom Harding. Een ding is zeker, je hebt de goede CD in je speler zitten. "Nine Ways" is een typisch Hard Dance nummer, jammer genoeg zwakt het tempo na dit nummer een beetje af. Zo rond "We Dare The Radio Stations To Playlist To Our Record, They Say It's Noisy, We Say They're Lazy" (even adem haalt) begint het bekende geluid van Hard Dance er weer in te sluipen. Na dit nummer wordt "Music Is Moving" ingemixt, en dit is zeker een van mijn favorieten op dit album. Meteen in het begin van dit nummer is een break die nou juist dit nummer voor mij zo legendarisch maakt, het welbekende even helemaal bijna stil laten vallen en daarna de beat weer keihard oppakken. Aan het einde van CD1 kom je nog een eigen productie van Tom Harding tegen samen met Markz. Naast mijn favoriet "Music Is Moving" heb ik er nog een staan op dit album. "Big Drum" aan het einde van de CD heeft een sample van een heel oud nummer wat nog op een Move The House CD van mij staat. Meteen in het begin van het nummer hoor je de klokken luiden en in het begin heb je zoiets van "Waar herken ik dit van", al snel hoor je het bekende stemmetje en dan weet je het. Normaal heb ik altijd zoiets van "Blijf met je handen van die classics af." Maar deze is erg goed in elkaar gezet. Het laatste nummer op de CD is een bonustrack. Het is een remix van "Dance Valley - A Decade Of Dance" gemaakt door Don Diablo vs Geert Heinink's Electric Funk Mix. Zelf ben ik niet echt kapot van deze remix, geef mij maar het origineel.

CD2 begint met een Electro sampletje in "Certainly" en gaat eigenlijk verder waar CD1 was afgelopen. Alle leuke funky sampletjes worden er uitgehaald halverwege het nummer en het zware werk begint. Pas rond "Revert" hoor je weer wat clubsampletjes terug komen, en dat maakt nou juist die HQsound de HQsound. Niet het recht-toe-recht-aan beuken met een beat en bass. Halverwege deze CD kom je "Awesome" van Mauro Picotto tegen. Vanaf dit nummer gaat het eigenlijk een beetje richting de HardHouse, veel beats en bass. CD2 wordt afgesloten met "Vainqueur" van Arc In The Sky. Aangezien het album heel lekker begon en wat harder eindigde is dit een goede afsluiter van het album.

Zelf ben ik nogal een persoontje dat van alle stijlen wel kan houden, mits ik er echt zin in heb. Ik kan genieten van HardHouse maar ook van Hardstyle en zelfs van Trance en Lounge. De HQsound spreekt mij gewoon heel erg aan, en dat komt misschien ook wel omdat er gewoon een aantal goede DJ's zijn die deze stijl erg goed kunnen neerzetten in hun sets. Daar is Tom Harding er een van. Dit album is dan ook erg lekker in elkaar gemixt. Al vind ik CD2 minder dan CD1. CD1 is dan ook absoluut de topper van deze dubbel-CD en daardoor komt CD2 nogal magertjes over. Zo zie je best weinig echte klappers op CD2 tevoorschijn komen. De CD's zijn allebei wel zo gemixt dat je eigenlijk niet door hebt dat je alweer bij track6 zit op het album. Dit bewijst dan eigenlijk ook dat het op dat gebied een heel goed album is. Wel een klein puntje is het rare einde van CD2, het geluid wordt weggedraaid terwijl je niet echt het idee hebt dat het nummer is afgelopen. Deze CD krijgt van mij een 7. Voornamelijk omdat CD1 een hele lekker CD is, en CD2 mij stiekem een beetje tegenvalt.

Wil jij weten wat Jerruh van de Mainstage CD van Ferry Corsten vond? Dance Valley - Mainstage Edition Mixed By Ferry Corsten , veel lees plezier!