Film: De Dominee

De Dominee is in technisch opzicht een goedgemaakte film. De jaren tachtig zijn treffend neergezet, de decors zijn fantastisch en het spel van Chantal Janzen en Frank Lammers is meer dan uitstekend. Peter Paul Muller als Klaas overtuigt helaas niet. Hij komt nergens over als een meedogenloze gangster, maar lijkt soms op een jonge Henk Westbroek. Muller had zijn rol wat mij betreft veel extroverter mogen spelen. Wat dat betreft wordt hij weggespeeld door Lammers, die bij vlagen grappig of ontroerend is. Ook de bijrollen zijn goed. Huub Stapel die ik al eerder noemde overtuigt, evenals Marcel Musters als een concurerende drugshandelaar. En Tygo Gernandt die in Van God Los een perfecte losgeslagen crimineel speelde, haalt ook hier alles uit zijn kleine rol als lijfwacht/kruimeldief.

Tygo Gernandt haalt alles uit zijn kleine rol.

Het verhaal valt tegen. Dat wil zeggen, het verhaal dat in de film verteld wordt. Er had veel en veel meer ingezeten. Er was stof genoeg, waarom dat niet is gebruikt blijft een raadsel. Nu is het in feite een soort Ware Woensdagavond Drama-film, dat je op RTL4 ziet. Ook is het jammer dat de makers de film iets te serieus nemen. Er hadden wel wat meer grappige en ontroerende momenten in mogen zitten, voor het evenwicht.

De film is dus niet slecht gemaakt, maar overtuigt ook net niet. Dat is erg jammer, omdat het verhaal rond de echte Klaas Bruinsma veel mensen aanspreekt. Een gemiste kans dus. De film krijgt van mij een zes voor het verhaal, een zeven voor het spel en een acht voor de decors. Een mooi gemiddelde van zeven dus.

Score: 7

GenreActie / Misdaad
Lengte110 minuten