Film: Hancock

Hancock is de veertiende kaskraker van Will Smith. De film over een anti-superheld zonder verleden én met een drankprobleem doet het goed in de bioscoop. En dat ondanks vernietigende kritieken. Of die terecht zijn behandelen we zo.

Eerst even het verhaal in een notendop. Hancock brengt zijn dagen zuipend door. Af en toe schiet hij de politie te hulp, want Hancock kan vliegen, is onverwoestbaar en sterk. Helaas voor de gemeente maakt hij veel stuk door ongecontroleerd vliegen en landingen, waarbij hij ook meteen de straat verwoest. Het publiek kotst Hancock dan ook uit. Tot de superheld een public relations-expert redt die hem als tegenprestatie wil helpen om weer in de smaak te vallen bij de mensheid. Hiervoor gaat hij zelfs vrijwillig de gevangenis in.

Hancock is de zoveelste succesfilm voor Will Smith. En in het geval van deze film is dat ook geheel terecht. Zonder Smith was Hancock minder aangenaam geweest om naar te kijken. Zijn oneliners komen aan, zijn onaangepaste gedrag is hilarisch en hij ziet er gewoon goed uit. Ik kan me niemand anders indenken wie deze film beter had kunnen dragen. Misschien Billy Bob Thornton die in Bad Santa ook al liet zien onaangepast én grappig te kunnen zijn. Maar met hem was het dan weer geen kaskraker geworden zoals nu wel het geval is.

Het sterke aan Hancock is dat de film gewoon begint met actie. Deze is gefilmd met een (digitale) steadycam, zodat we zelf meevliegen en overal brokstukken zien vallen. Het is als een achtbaanrit. Een lange introductie zoals bij Spider-Man 1 en Batman Begins blijft uit. Het eerste uur valt er dan ook veel te genieten in de film. Prima actie, perfecte visuele effecten en veel humor.

Halverwege de film verandert Hancock van toon. We komen iets meer te weten over zijn verleden en daarmee verandert Hancock ook van karakter. Hierover is al veel geschreven en gezegd. De critici pikten de overgang niet. Het publiek blijkbaar wel aangezien Hancock vele bezoekers blijft trekken. Is de overgang dan zo storend? Ik vind van niet. De film gaat meer over naar een soort Highlanderconcept, maar het klopt allemaal nog en dat maakt het voldoende acceptabel. Natuurlijk, Smith was leuker als dronkenlap, maar de overgang naar een meer gangbare superheld zorgt ook voor voldoende hilarische momenten.

Kortom, Hancock voldoet aan de verwachtingen van een Will Smith-zomerfilm. Humor, actie en een vleugje moraal. Het enige dat je je na afloop afvraagt, is hoe Hancock was geweest als ze het oorspronkelijke script hadden aangehouden. Het script heette toen 'Tonight he comes' en Hancock verdeed zijn tijd met het kijken naar porno en met het naar bed gaan met hoeren. Uiteraard doodde hij tijdens een orgasme deze vrouwen. Het is ongetwijfeld geen Will Smith-zomerfilmmateriaal, maar wel een intrigerend gegeven. Hoe dan ook, we moeten het doen met deze vriendelijkere versie. Er had meer ingezeten, maar het had ook slechter kunnen uitpakken. Want vermakelijk is het allemaal wel!

Label: Sony Pictures Releasedatum: 9 juli 2008
Kijkwijzer: Waardering film: