Theater: Ren Lenny Ren

Het verhaal

Thomas (Thomas Acda) en Paul (Paul de Munnik) zijn twee liedjesschrijvers die even genoeg hebben van de aandacht van fans en media. Ze worden door manager Frank (Frank Lammers) overgehaald om ghostwriters te worden van Lenny (Ross Curry), een ontdekking van Frank. Pauls vriendin Carice (Carice van Houten) vindt het een slecht idee, want ze had Paul nodig om zelf bekend te worden. Maar als Lenny beroemd wordt is hij óók goed voor haar carrière. Langzaam wordt echter duidelijk dat Thomas en Paul het niet zo leuk vinden in de schaduw van Lenny te staan. En kan Lenny de druk zelf wel aan?

De musical

‘Ren Lenny Ren’ is een gewaagd project van Acda en de Munnik. Zij hebben hun bestaansrecht inmiddels al bewezen en een grote groep trouwe fans opgebouwd. Maar waar veel cabaretiers blijven teren op oude successen durven Acda en de Munnik te vernieuwen. Hun rockmusical Ren Lenny Ren is hun laatste wapenfeit en die is redelijk geslaagd. Want een echt overtuigend verhaal is er niet.
Dat is meteen de grootste tegenvaller. Het verhaal is niet erg origineel en bovendien rommelig. Het thema is liefde, maar dat komt niet over. De liefde voor muziek, de liefde van Paul de Munnik voor Carice van Houten, de liefde voor Lenny, je voelt het niet. Er is gekozen voor een raamvertelling in een raamvertelling. Dus een personage (roddeltante) onderzoekt wat er is gebeurd met en rond Lenny en dat zien we dan in flashbacks maar Acda en de Munnik geven daar ook weer commentaar op. Er loopt dertien man over het podium, inclusief band en af en toe weet je niet meer wat er precies gebeurt.

Carice van Houten en Paul de Munnik vormen een stelletje

Het tweede probleem zijn de dialogen. Die zijn slecht, ik kan niet anders zeggen. Rob de Graaf schreef de toneelteksten en die lijken op een schoolmusical. Zo worden de dialogen soms ook opgelepeld, vooral door Carice van Houten en Frank Lammers. Deze acteurs die normaal schitteren in films kunnen duidelijk niet uit de voeten met dit materiaal.

Gelukkig is er nog de muziek van Thomas Acda en Paul de Munnik. Titelsong Ren, Lenny, Ren klinkt als een klok en ook nummers als ‘Groeten uit Maaiveld’ en ‘Oud Verdriet’ zijn herkenbaar. Het belangrijkste is echter dat de chemie tussen Paul en Thomas nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. De momenten die ze samen hebben zijn sterk, maar ook vooral grappig. Zeker iets om naar uit te kijken voor hun volgende show.

Acda en de Munnik, hopelijk weer snel met zijn tweeën op toneel.

‘Ren Lenny Ren’ is half geslaagd. Als rockmusical overtuigt het niet, maar als avondvullend vermaak is het goed te doen. Er is van alles te zien op het podium, het decor en de belichting scheppen een aangename sfeer en de muziek is ouderwets Acda en de Munnik. Het pleit voor de Amsterdammers dat ze eens iets anders aan het publiek wilden presenteren en alleen daarom mag je als fan Ren Lenny Ren niet missen. Maar de volgende keer hoop ik weer een ouderwetse show van Acda en de Munnik. Gezellig met zijn tweetjes dus.

Ren Lenny Ren
Gezien in: Stadstheater Zoetermeer
Spel: Thomas Acda, Paul de Munnik, Carice van Houten, Frank Lammers e.a.