Musical Review: Hamelen

In 1972 verschijnt de televisieserie van de hand van Joop Stokkermans en Harrie Geelen. Heel Nederland zit aan de buis gekluisterd bij de avonturen van Bertram Bierenbroodspot en Lidwientje Walg. Gedurende ruim veertig afleveringen worden Bertram en Lidwientje op de voet gevolgd door vele enthousiaste kijkers. De serie zorgt voor de doorbraak van onder anderen Rob de Nijs, Martin Brozius en Loeki Knol. De titelsong ligt bij vrijwel iedereen vooraan op de lippen en ook vandaag de dag kunnen velen dit lied nog uit volle borst meezingen. Er komt echter een abrupt einde, want de schrijvers krijgen plotseling de opdracht een einde te breien aan de televisiereeks. 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' heeft echter geschiedenis geschreven in de 45 afleveringen.

In 2000 wordt producent Albert Verlinde via de radio geconfronteerd met de muziek van Hamelen. Het idee van de musical is vrijwel direct geboren. Nog niet in het bezit van handsfree-telefoon dirigeert Verlinde zijn auto naar een parkeerplaats, waar hij contact op neemt met Joop Stokkermans. "Meneer Stokkermans, het zal u ongetwijfeld al honderd keer gevraagd zijn, maar mogen wij een musical maken van Hamelen?" steekt Albert Verlinde van wal. Stokkermans' antwoord is verrassend: "Nee, het is nog nooit gevraagd, maar mijn zegen heb je." Die slag is binnen. Vervolgens moet ook Harrie Geelen over de streep worden getrokken. Laatstgenoemde heeft meer bedenkingen. Zijn voornaamste zorg is dat de magie van Hamelen niet verloren mag gaan. Die is op televisie gecreëerd door het gebruik van de modernste technieken. Albert Verlinde en Roel Vente, maar zeker ook regisseur en tekstbewerker Koen van Dijk weten Harrie Geelen te overtuigen. Geelen neemt de teksten van Van Dijk ook kritisch onder de loep, om zodoende voor de juiste Hamelen-sfeer te kunnen zorgen.

Onder leiding van Koen van Dijk en muzikaal leider Ad van Dijk wordt gezocht naar een cast. Loeki Knol ondertekent het eerste contract. Zij schitterde in de televisieserie en neemt in het theater de rol van vertelster Lidwina Walg voor haar rekening. Rob de Nijs als Bertram Bierenbroodspot doen vergeten is onmogelijk, maar René van Kooten is zonder meer zijn waardige opvolger. Lidwientje Walg wordt gespeeld door Chantal Janzen die in 'Saturday Night Fever' bewees dat een hoofdrol haar op het lijf is geschreven. Zij ontving voor haar rol niet voor niets een John Kraaijkamp Musical Award.

De zoektocht naar acteurs eindigt niet bij de hoofdrollen. Naast drie genoemde spelers zijn er nog zeven volwassen acteurs nodig. In Maarten Wansink (bekend van de TROS-comedy 'Gemeentebelangen' en eerder ondermeer 'Mijn dochter en ik') en cabaretier Job Schuring is een prachtig komisch duo gevonden. Kim-Lian van der Meij maakt, na haar verdienstelijke musicaldebuut in Home, de overstap naar Hamelen. Michel Sorbach kan zijn ervaring met een vliegend tapijt die hij afgelopen seizoen heeft opgedaan in Aladdin, aanwenden. Danny Rook is een goede aanvulling als Prins Tor en de rol van Rekenmeester Spigt.

In deze groot opgezette theatermusical herleeft één van de populairste televisieseries ooit. De kinderen van Hamelen worden door de Rattenvanger meegelokt naar een andere wereld. Een Harry Potterachtige wereld waarin vloerkleden vliegen, dwergen geheimen hebben, prinsen strijden om de hand van prinsessen en waarin ijsheksen wel heel gemene trucs uithalen. Gelukkig is er ook in die andere wereld de liefde die alles overwint. Chantal Janzen en René van Kooten vormen een wondermooi liefdeskoppel en Loeki Knol speelt nog één keer de rol van de vrouw die haar een ster maakte; Lidwientje Walg. Een belevenis voor de ouders van toen, de ouders van nu én de ouders van straks!

De speelllijst van 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' is hier te bekijken.