CD Review: OhGr - SunnyPsyOp

'SunnyPsyOp' is een verdomd lastig album om over te vertellen. Dit zijn van die platen die wat met je doen als je er naar luistert, die je in vervoering brengen, die je laten zweven als je je ogen dicht doet, dat is met woorden amper te beschrijven.

De diepe bassen in de trant van Massive Attack brengen je in een trance tijdens 'HiLO', om je vervolgens keihard wakker te schudden met de aparte breakbeat van 'ChemTale'. Het is moeilijk uit te leggen, maar het heeft een klein beetje wat weg van The Prodigy ten tijde van het 'Experience'-album, maar dan anders, donkerder, depressiever. Daartussen zitten nog twee andere juweeltjes, 'maJiK' en 'JaKO'. Laatstgenoemde is erg rustig, met een simpele bas en heel veel electronische geluiden. Ogre gooit hier z'n stem het hele nummer door de distortion heen, maar het nummer blijft wel behoorlijk ambient-achtig (misschien komt dat juist door die distortion) en wordt nergens agressief.

'WaTergaTe' is echter een ander verhaal, het zet de uptempo breakbeat van 'ChemTale' voort, ook een nummer waar je erg moeilijk stil bij kunt blijven zitten. Halverwege het nummer wordt de muziek een heel stuk sneller en zingt ook Ogre een klap vlotter, maar aan het einde wordt het weer donker en depressief waardoor je toch met een beetje down gevoel achterblijft. Niet iets dat negatief is overigens. Het hoort er gewoon een beetje bij. Dit is echter wel gewoon muziek die je ook kunt luisteren als je supervrolijk bent. Het is een erg fijne mix tussen lekkere uptempo dance/noise en duistere electroklanken.

'DoG' is voor mij een beetje een tegenvaller na 'WaTergaTe' en 'ChemTale', het spreekt me niet aan zoals de voorgaande nummers dat wel deden. 'iOvNoW' is een erg lang, perfect opbouwend nummer dat begint met allerlei electronische klanken met weer die duistere zang van Ogre er overheen. Naarmate het nummer vordert komen er steeds meer 'noise'-klanken in het nummer, het doet me een beetje denken aan sommige dingen van Aphex Twin. Na het instrumentale 'ShiTe' proberen Ogre en Mark met 'SunBurn' het gevoel van een zonnebrand uit te drukken in muziek en slagen daar wonderwel in.

Na 'EnDai' wil je nog meer en gelukkig zit er nog een hidden track op, maar tegenwoordig is dat eigenlijk geen verrassing meer. Het is niet echt een afsluiter voor het album, dat is 'EnDai' al. Het is een aardig nummer, maar zeker niet het beste van het album.

OhGr heeft, zoals ik eigenlijk al gezegd heb, een juweeltje afgeleverd met 'SunnyPsyOp'. Het album is lekker van begin tot eind, maar is met z'n 43 minuten eigenlijk te kort. Het zou fijn zijn geweest als er wat meer tracks op hadden gestaan, maar de nummers die er wel op staan zijn van dusdanige kwaliteit dat het eigenlijk niet deert. Als je 'Welt' goed vond moet je deze plaat absoluut aanschaffen, maar ook fans van Aphex Twin, het oudere werk van The Prodigy, Nine Inch Nails en andere Industrial grootheden moeten dit album zeker even checken.

1. HiLo
4:56
2.maJiK