CD: Coheed & Cambria - Good Apollo, I'm Burning...

Coheed & CambriaJammer genoeg heb ik bijzonder weinig informatie ter beschikking gekregen over het verhaal van 'Good Apollo, I'm Burning Star IV Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness'. Het enige dat ik heb kunnen achterhalen is dat in dit deel Claudio's queeste om meer te weten te komen over de dood van Coheed en diens vrouw Cambria wordt voortgezet. Ook komt Jesse's betrokkenheid in de saga wat meer naar voren, en is er meer uitleg over het Monstar-virus waar Coheed aan leed.

Voor de echte fans is het overigens aan te raden om de comic te kopen die tegelijkertijd met dit album uitkomt. Het is een getekende versie van het verhaal van dit album, waardoor je het allemaal nog beter kunt visualiseren.

Nu klinkt het idee van zo'n verhaal allemaal wel erg dromerig, maar daar hoef je je niet door af te laten schrikken. Natuurlijk is het verhaal van Coheed en Cambria het draagvlak van het idee achter de band, maar dat neemt niet weg dat de heren ook gewoon uitstekend overweg kunnen met hun instrumenten.

Voor fans van Coheed & Cambria zal dit album geen verrassingen bieden, de band is redelijk getrouw gebleven aan de sound die ze op voorgaand werk al had. Sterker nog, er zijn zelfs arrangementen van 'In Keeping Secrets Of Silent Earth: 3' terug te horen in het intro, 'Keeping The Blade'. Ik had alleen wel het idee dat de band wat pittiger geworden was, door het voor Coheed & Cambria behoorlijk stevige 'Welcome Home', maar dat was slechts een uitzondering.

Coheed & Cambria

Zanger Claudio heeft zijn 'kinderstemmetje' ook nog niet verleerd, en dat is maar goed ook; de manier waarop hij zijn teksten de microfoon in blèrt is gewoon het karakteristieke geluid van de band. Muzikaal gezien zou je het prog-rock kunnen noemen, maar dan zonder al die irritante gefriemeltjes en tierelantijntjes die echt goed op je zenuwen kunnen werken. Coheed & Cambria rockt gewoon, met epische sounds en solo's die nergens overbodig overkomen.

'Good Apollo, I'm Burning Star IV Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness' past gewoon goed tussen het andere werk van de band. Het is bovendien een verademing om weer eens een album in handen te hebben dat gebruikt maakt van de volledige opslagcapaciteit van het medium. Zelfs met zijn lengte van dik boven de zeventig minuten verveelt deze plaat nooit; zeker niet door het boeiende verhaal dat erin verwerkt zit. Ik kan je dit album van harte aanbevelen. Je moet echter wel voor het idee erachter open staan, want dan pas kun je echt genieten van deze band.

Label: Sony Releasedatum: 19 september 2005 Waardering: