DVD: Cradle Of Filth - Peace Through Superior Firepower

Cradle Of Filth DVDOm eerlijk te zijn had ik een beetje mijn twijfels over een live-DVD van Cradle Of Filth. De band heeft me de drie keren dat ik ze zag niet echt weten te overtuigen. Nu was één van die keren duidelijk te wijten aan slecht geluid, maar die andere malen stelde de band technisch gezien gewoon echt teleur. En dat is eigenlijk zonde, gezien de band over een uitstekend oeuvre beschikt dat zich leent voor puike, lange concerten.

Hoe groot was dan ook mijn verbazing dat het optreden dat op deze DVD staat van een behoorlijke kwaliteit is; zo goed dat ik de band er in eerste instantie van verdacht veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van overdubs, maar dat bleek in tweede instantie behoorlijk mee te vallen. De band staat gewoon als een huis, en zelfs de zang van Dani staat goed in de mix; ook iets dat ik nog nooit live heb mogen aanschouwen.

De concertzaal in Parijs, waar de DVD is opgenomen, is niet meer dan een opgedofte fabriekshal, en ontbeert enige atmosfeer. De redelijk kale aankleding van het podium, op de belachelijke levende gargoyles en de standaard acrobatische handelingen van een welvallige dame na, draagt ook niet echt bij aan de duistere sferen die worden opgeroepen door de muziek. De band is echter wel energiek, en loopt veelvuldig rond op het podium, terwijl ze zo boos mogelijk het publiek inkijken; but that's all part of the show.

Als je het huidige seizoen van 'Viva La Bam' volgt is het je misschien opgevallen dat Dani Filth echt een ongelofelijke droogkloot is. Nu valt dat sowieso op door zijn enorme cheesy en zwaar overdreven teksten, maar dat ook nog eens de hele band compleet gestoord is, was voor mij een plezante verrassing tijdens het kijken naar de documentaire die op de DVD staat. Hierin volgen we de band in alles wat ze deed de afgelopen twee jaar, en het is werkelijk hilarisch om te volgen. Naast die documentaire staan er ook nog eens de obligate videoclips op, maar in het geval van Cradle Of Filth zijn die het altijd wel waard om te kijken, de visuele kunstwerkjes die ze zijn.

Cradle Of Filth DVD

Al met al heeft Cradle Of Filth met 'Peace Through Superior Firepower' mij goed weten te verrassen. Ik had niet verwacht dat ik met zoveel plezier een DVD van een band zou kijken die ik live eigenlijk verafschuwde. Hulde aan de band wat dat betreft. Nu zal Cradle Of Filth misschien iets te populair zijn voor het stoere langharige Metaltuig, maar als je daarom deze DVD links laat liggen mis je echt iets.

Label: Roadrunner Records Releasedatum: 28 november 2005
Kijkwijzer: Waardering: