DVD: Franz Ferdinand

Franz Ferdinand DVDDe mannen van Franz Ferdinand pakken meteen goed uit op hun eerste live-DVD. Er staan maar liefst twee volledige optredens op, naast een verzameling live-nummers zoals die gespeeld werden over de gehele wereld. Hierdoor heb je wel redelijk wat dubbele nummers, maar dat mag de pret niet drukken. Live heeft de bands altijd zijn mannetje weten te staan, en de optredens zijn dan ook gewoon van goede kwaliteit. Het echte verschil zit hem in de setting van het optreden, zoals de mooie klassieke oude schouwburg van Brixton Academy, en de reactie vanuit het publiek. Zoals verwacht reageren het Engelse en Schotse publiek toch net iets enthousiaster dan de rest van de wereld.

Het leukste extraatje is 'Tour de Franz'; een zeer uitgebreide tour-documentaire, waarin je meereist met Franz Ferdinand en er vooral achterkomt dat de heren over een gezonde dosis humor beschikken. Gelukkig zijn het niet alleen backstage-beelden, maar zie je de band ook door een dierentuin lopen, handtekeningen uitdelen, interviews geven en jingles inspreken voor verschillende radiostations. Op die manier krijg je écht een heel goede indruk hoe het leven on the road er aan toe gaat. Het is ook één van de betere tour-documentaires die ik tot nu toe gezien heb op een DVD. Voor de Japanners onder ons staan er ook karaoke-versies van 'Take Me Out' en 'Matinee' op, met speciaal daarvoor gemaakte videoclips; erg vermakelijk als je dronken bent.

Dit alles is verspreid over twee schijfjes, waar de beeld- en geluidskwaliteit gewoon dik van in orde is. Hier zijn enkele uitzonderingen op, zoals de bootleg-opname van Franz' eerste optreden ooit. Vanwege de handycam-opname is het beeld en geluid niet echt om over naar huis te schrijven, maar voor de echte fan is dat extraatje altijd leuk.

Franz Ferdinand DVD

Ik zei het al in de eerste zin, maar omdat die misschien alweer vergeten is herhaal ik hem hier weer even; de mannen van Franz Ferdinand pakken meteen goed uit op hun eerste live-DVD. De DVD staat barstensvol met materiaal, en met name het optreden in de Brixton Academy is heel vermakelijk, mede door de mooie setting. Het hoogtepunt is 'Tour de Franz', en het is voor de eerste keer dat ik een tour-documentaire leuker vind dan de optredens op een DVD. Een echt compliment aan de heren van Franz Ferdinand. Het enige jammer vind ik dat het materiaal voor deze DVD blijkbaar al vastlag voordat er ook maar iets bekend zou zijn over een tweede album, en er derhalve van dat album geen enkel nummer terug te horen is. Maar het eerdere materiaal van de band is minstens zo goed.

Label: Domino Releasedatum: 28 november 2005
Kijkwijzer: Waardering: