CD: Amplifier - The Astronaut Dismantles HAL

Eén waarschuwing, stop niet met luisteren voordat je een nummer van Amplifier volledig hebt afgeluisterd. Ja, de opbouwen van sommige nummers zijn soms frustrerend traag, maar de oorgasmes die daarna volgen zijn je geduld meer dan waard. Dit wordt meteen al duidelijk tijdens de indrukwekkende opener 'Continuüm', dat langzaam opbouwt naar een apotheose waaruit blijkt dat de grootmeesters van Tool een behoorlijke inspiratebron zijn geweest voor deze band.

Ook het daaropvolgende, beukende en door basgitaar gedreven nummer 'Into The Space Age' staat bomvol met invloeden. Dit keer van bands die met liefde hun muziek in woestijnen schrijven (men neme bijvoorbeeld een Kyuss). Hoewel ik nu misschien negatief overkom door de band 'af te vallen' met hun invloedssferen, bedoel ik dat niet. Integendeel, de band gebruikt deze invloeden om toch een lekkere eigen smoel te creëren en is daardoor één van de verfrissendere bands die dit jaar de oversteek over de Noordzee hebben gemaakt. Sterker nog, deze band klinkt eigenlijk alles behalve Brits.

Amplifier

Ondanks het feit dat de titel van deze EP refereert aan een scène uit '2001: A Space Odyssey' en de nummers allen wel een kosmisch thema hebben, is het godzijdank geen conceptwerk geworden, waardoor ikzelf zo vaak afhaak bij menig "Kijk ons een intelligente muziek maken"-progrock bandje. Maar goed, de sound van Amplifier is verder zo moeilijk te beschrijven, en naast het feit dat ik nu al moeite heb om mijn ogen open te houden en de wekker morgen weer veel te vroeg gaat, verdient deze band het om beluisterd te worden door de ware muziekliefhebbers. Sommige zullen het teveel jatwerk vinden, andere zullen de band na een luisterbeurt meteen kunnen appreciëren. Ik behoor tot die laatste categorie.

Label: SPV Releasedatum: 24 oktober 2005 Waardering: