CD: Death Cab For Cutie - Plans

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik me de laatste tijd zoveel op de hippe Britse bandjes heb gestort en daardoor geen mogelijkheid had om me op Death Cab For Cutie te kunnen concentreren. 'Plans' is namelijk een briljant album, met zo ontzettend veel gevoel dat ik er regelmatig kippenvel van krijg. Mensen die bands als Funeral For A Friend en My Chemical Romance te pas en te onpas in het emo-hokje stoppen moeten hier eens naar luisteren. Eén gitaarakkoord van Death Cab For Cutie bevat al meer 'emo-gevoel' dan een heel album van die andere bands.

De pracht en praal begint met de tedere, met orgels doorspekte, sounds van albumopener 'Marching Bands of Manhattan'. Het nummer gaat naadloos over in 'Soul Meets Body', een nummer dat de band al voor de release van het album uit had gebracht; en niet zonder reden. Dit is typisch een nummer dat een band geliefd kan maken bij het grote publiek. Een relaxte melodie met een zeer pakkend refrein dat al na de eerste luisterbeurt uitnodigt tot meezingen.

Death Cab For Cutie

Alhoewel het pakkend is, klinkt Death Cab For Cutie behoorlijk duister. Er is geen sprankeltje 'plezier' te vinden in de teksten die zanger Ben Gibbard heeft neergepend. Maar dat is niet erg; een duistere, melancholische plaat in de koude, donkere avonduren die er weer aan zitten te komen is één van de beste luisterervaringen die een muziekliefhebber zich kan wensen. Het is niet een loeizwaar album, maar vrolijk word je niet van teksten die verhalen over het feit dat je toch alleen zult sterven. Gezien het feit dat één van de twee altijd eerder sterft, blijft er altijd iemand over, aldus Ben, verder wel een vrolijk mens.

'Plans' is de zoveelste briljante plaat van dit jaar, en daar kan zelfs het lichtelijk vervelende nummer 'Different Names For The Same Thing', dat net iets te lang voortkabbelt, niets aan veranderen. Aan de andere kant wordt 'Different Names For The Same Thing' meteen opgevolgd door het hoogtepunt van het album, 'I Will Follow You into the Dark'. Het minimalisme van dat nummer, samen met de schoone tekst ("If there's no-one beside you when your soul embarks/I will follow you into the dark") bezorgen me echt rillingen. Positieve. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan...

Label: Warner Releasedatum: 7 oktober 2005 Waardering: