CD: Cypress Hill - Greatest Hits From The Bong

Cypress HillHoe kun je nu in hemelsnaam nog origineel zijn als je een review schrijft over een greatest hits-album? Als je een beetje fan bent van een artiest, heb je veel materiaal al, en daardoor zijn greatest hits-albums vaak alleen maar interessant voor de nieuweling die een artiest net begint te kennen. 'Greatest Hits From The Bong' van Cypress Hill is hier ook geen uitzondering op.

Het album is in chronologische volgorde opgezet. Van 'How I Could Just Kill A Man' via de hits van 'Black Sunday' naar recenter materiaal als '(Rock) Superstar' en 'Latin Thugs', het zal de fan allemaal bekend in de oren klinken. Opvallend feit is dat de meest recente plaat van Cypress Hill erg onderbelicht is en dat de échte hit van die plaat, 'What's Your Number?' ontbreekt. Jammer genoeg staat er geen enkel nummer 'Los Grandes Éxitos En Español' op dit album. Daar kan ik de logica nog wel van inzien, omdat dat ook een soort greatest hits-album was, maar dan in het Spaans.

Tegenwoordig is een greatest hits-verzameling de naam niet meer waardig als er geen nieuw materiaal op staat. 'Greatest Hits From The Bong' is hier wederom geen uitzondering op. Een matige remix van 'Latin Thugs' is hier één onderdeel van, maar de twee écht nieuwe nummers, 'The Only Way' en 'EZ Come EZ Go' vallen door het uitstekende materiaal wat hieraan voorafgaat amper op. Dat zegt al genoeg op zich, hoewel 'EZ Come EZ Go' best aardig is.

Cypress Hill

Al met al kun je dus aan 'Greatest Hits From The Bong' dezelfde conclusie binden die al zo vaak gespuid is over dit soort verzamelingen; leuk voor de beginners, nutteloos voor iedereen die twee of meer platen van de artiest heeft. Héél soms staat er wel iets op dat zelfs de die-hard fan naar de winkel rent voor zo'n verzamelaar, maar het extra materiaal van dit album is dat echt niet waard.

Label: Sony Releasedatum: 23 januari 2006 Waardering: